DIY Sy ett enkelt överkast

Jag hittade det här fina molntyget på tygaffären i stan och tänkte att det nog kunde passa fint och bli ett bra överkast. 
 
 
Att sy ett överkast är verkligen superenkelt.
Du gör så här:
Börja med att klippa ut ett framstycke och ett bakstycke i den storlek du vill ha, tänk på att lägga till sömnsmån på 1-1,5cm runt hela. Jag valde att ha molntyget fram och ett helgrått tyg på baksidan, men jag gjorde även en remsa med grått tyg längst ner på framsidan. 
 
Om du vill ha en remsa av en annan färg eller med annat mönster så syr du först ihop den räta mot räta med framstycket och pressar sedan ut sömmen.
 
Nästa steg är att sy på lite vaddering på bakstycket, jag använde ett tunnt täcke som jag hade liggande hemma, men man kan ju använda en fleecefilt eller något annat som man tycker är lagom tjockt. 
 
Klipp ut vadderingen/fillten så att den blir ca 1-1,5cm (beroende på hur stor sömnsmån du vill ha) mindre än bakstycket runt om hela. Lägg sedan ut bakstycket och vadderingen uppepå, som bilden ovan. Nåla fast vadderingen på bakstycket.
 
Nu är det dags att sy fast vadderingen på bakstycket, jag sydde fast det med fyra sömmar (ca 6 cm in på varje sida). Men här kan man sy lite som man vill, om man vill ha något mönster eller sy ännu närmre kanten, det spelar ingen större roll. 
 
Lägg nu framstycket och bakstycket (med vadderingen) räta mot räta. Sy en raksöm runt hela, men lämna en bit så att du kan vända den rätt när du sytt färdigt. Jag lämnade en bit längst ner.
 
Ett litet hörntips är att sy ett eller två stygn på snedden när du kommer till hörnen (och klipp bort överflödigt tyg) så blir det snyggare sedan när du vänder den rätt. 
 
Vänd det rätt och sy ihop öppningen med osynlig söm så är det hela färdigt!
 
Som ni kanske förstår så är det här till Wincents säng, men vill man göra ett större så är det ändå samma princip. 
 
Vill du sy en egen sovorm så hittar du en beskrivning här!
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Superfint! Och vilket fint val av tyg :) Matchar hans tapeter jättefint ju!

Svar: Tack! eller hur, det blir liksom lite tema luften av det hela också :D
inspirami.blogg.se

#2 - - Wilda:

Men vilket underbart överkast! Och så pedagogiskt beskrivet!

Svar: Åh tack! vad bra, jag försöker visa så att det ska vara så lätt som möjligt att få för sig att göra sitt eget ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Ruth | HungryHeart.se:

Men jag dör så fint! Jag har en extremt soft spot för molnmönstrat och eeeeventuellt kan jag redan ha förtidsshoppat minifiltar och babykläder med moln på för att vara redo den dagen jag (förhoppningsvis) får barn! =)

Svar: Tack! :) ja visst är det fint!
inspirami.blogg.se