DIY: Sovorm - gör en egen Mr snake

En sovorm är något man kan ha i spjälsängen efter att bebisen växt ur babynestet (om man haft ett sånt) annars kan man ha det istället för babynest (hur du gör ett babynest hittar du här). På Ferm Living kan man hitta Mr Snake som ligger strax under tusenlappen i pris, men om man känner att man vill komma lite billigare undan så är det superlätt att sy en själv! Jag sydde en till Wincent häromveckan och den funkar superbra. Den gör så att han kan vända sig till sidan i spjälsängen men inte längre (rullar han över på mage så brukar han vakna) och när han ska sova så gosar han in sig mot ormen. det gör också att han inte kommer åt spjälorna på kanterna på sängen. När han sen blir äldre så kan han ju leka med den istället så jag räknar med att den hänger med ett par år. Nu tänkte jag visa hur du kan sy en egen.
 
Börja med att rita och klippa ut bitar i de tyger du vill använda. Jag har använt en tavelram som mall och mina tygbitar är ca 30*40 cm, jag har använt två i varje färg och sedan en vit del som är ca 18*40 cm som sedan blir huvudet. Totalt blir ormen sedan ca 195 cm, men man kan ju justera längden på tygbitarna och egentligen den så lång som man vill ha den, men jag tycker att runt 2 m är ganska lagom.
Sedan lägger du ut bitarna som jag har gjort på bilden ovan för att se hur du vill placera dem. 
 
 
Sy ihop delar med varandra, räta mot räta, jag har sytt med overlock, men det går lika bra med vanlig raksöm och sicksack (har man en sicksacksax kan man klippa med den istället för sicksacksömmen). Pressa sedan isär kanten med ett strykjärn.
 
 
Nu är det dags att lägga ut ormen och vika den på mitten på längden (se bilden till vänster) nåla ihop och sy en raksöm längs med hela ( och sicksacka eller klipp med sicksacksaxen om du inte använder overlock). 
Dags att forma huvudet: när du nu har sytt raksömmen, vrid så att den kommer på mitten (se bilden till höger). Gör en mall i mönsterpapper (eller nåt annat papper som du sedan ritar av på och rita av på tyget.
Innan du nu syr längs sömmen är det dags att göra tungan. 
 
 
Gör en mall eller klipp ut två likadana delar som du syr ihop (räta mot räta), vänd den sedan så att rätan kommer utåt och stryk lite på den med strykjärnet. 
Sedan placerar du den mitt under sömmen och nålar fast den.
Nu är det bara att sy längs med den uppritade huvudformen (det kan vara bra att sätta ett par nåla till så att det håller sig på plats. 
 
Vänd ut och in på ormen så att rätsidan kommer utåt och fyll den med vadd eller det du vill ha i, jag har använt kuddfyllning (ikeas billiga slån kuddar är ett hett tips), det går åt ca 2 kuddar, det beror lite på hur mjuk man vill att den ska vara.
 
 
När ormen är fylld är det bara att nåla ihop och sy ihop bakänden. Vill man inte så behöver man inte göra mer än så.
 
 
Men vill man ha en lite snyggare söm så viker man in den sömmen och syr med en dold söm (här kan ni se hur man syr en sån). På bilden till vänster är halva sömmen sydd och på bilden till höger är den färdig.
 
 
Nu är det bara en sak kvar och det är att sy dit ögonen, man kan göra öppna ögon, ögon med fransar, med ögonlock eller vad man vill, men för mig är det en sovorm så då får den ha stängda ögon Det hade nog varit snyggare med broderigarn men jag använde vanligt garn. Måla dit var du vill att ögonen ska vara och sy helt enkelt stygn till du har ögonen som du vill ha dem. Och nu är din orm klar!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så fin

#2 - - Vajb:

Fin! :)

#3 - - Anonym:

Vad använder man för sorts tyg?

Svar: Det är lättast att använda vanligt bomullstyg, det håller formen bra när man stoppar den och finns i många olika mönster :)
inspirami.blogg.se

#4 - - Roza:

Tack för din tutorial! Ska försöka mig på en sån idag :)

#5 - - Lillgarden:

Så fin orm och vilken bra beskrivning.
Just sy är inget jag sysslat med eller är särskilt bra men detta känner jag att jag vill testa!
extremt dum fråga nu kanske men det här med att klippa till tyget hur gör man det enklast?
Ska man rita ut och klippa med vanlig sax eller det är lättare att skära till bitar ?

Jättefin beskrivning! Ha en fin dag!

Svar: Hej! Åh vad kul att du blir inspirerad! Och att du gillar den så klart :) jag har en sax som jag använder bara till tyg (papper brukar göra dem slöa) men vilken vass sax som helst funkar att klippa med. Har man skär underlägg och rullkniv går det så klart att skåra också, så det är mer en smaksak. Gör en mall som du ritar ut alla delar efter så blir de likadana. Lycka till och fråga gärna igen om det är oklart!
inspirami.blogg.se

#6 - - Mia Olsson:

Hej!
Tack för inspiration och fin beskrivning som du generöst delar med dig.
Jag har just sytt tre stycken ormar till julklapp åt barnbarn, roligt.
(Det gick åt mycket vadd så jag käpte ett billigt täcke på Jysk som jag sprättade bort tyget på och använde vadden)
Mvh/ mia

#7 - - Lisette:

Hej. Tack för beskrivningen till nattis ormen. Jag har funderar länge på att göra en. Nu blir det till 3 barn. Med vänlig hälsning Boden

Svar: Hej. Varsågod! Kul att höra att den kommer till användning 😊
inspirami.blogg.se

#8 - - Roxana McLellan:

We are now accepting submissions to our business directory, you can submit http://inspirami.blogg.se/2015/september/diy-sovorm-gor-en-egen-mr-snake.html for free at our new site here: http://freewebsitesubmission.12com.xyz/

#9 - - Karma Keysor:

Do you do contact form blasting to get sales? If you do I can provide you with lists of millions of verified contact forms. If you don't I can show you how I did it on your website contact form just now and it's easy for you to do it too. For details add me on Skype and let's chat, my ID is: live:.cid.7aad4787a72a11d0