DIY: Personlig lära-gå vagn

Jag fyndade en lära-gå vagn på loppis för 50kr för ett tag sedan, den var väldigt sliten och färgen var bortskavd här och där. Men jag tänkte att det kan väl inte vara så svårt att fixa till, jag funderade ut hur jag ville att den skulle se ut och köpte lite färg. metoden att föra över texten är väldigt basic men jag tycker att det fungerar bra och den kan användas på alla material som blyerts fäster på. När jag gjorde de här namnklossarna så använde jag samma metod, fast jag sedan brände bokstäverna med lödkolv.
 
Så här såg den ut när jag köpte den, fast hjulen satt på förstås. Jag började med att ta isär den, jag tog bort hjulen och hjulaxlarna, handtaget och sedan slog jag isär själva vagndelarna i tre delar (den gula, röda och gröna). Nästa steg var att slipa av alla delar som skulle målas och efter det två lager med färgen jag köpte. 
 
Men jag ville göra den lite personlig också och fixade dit lite text och en stjärna. Så här gjorde jag texten:
Bild 1: För att få dit texten skrev jag den i ett ordprogram på datorn och kalkerade av den i den storlek jag ville ha (man kan ju skriva ut den också, men jag har slut på färgpatroner).
 
Bild 2: Nästa steg är att fylla i linjerna på baksidan av pappret, lättast är att tejpa fast pappret på ett fönster med texten mot rutan och sedan fylla i linjerna (och lite utanför).
 
Bild 3: Sista steget är att lägga pappret på ytan man vill ha texten på, med baksidan på pappret mot själva ytan (så att pappret ligger med sidan som syns på översta bilden uppåt). Sedan följer man linjerna på texten med en penna, tryck lite hårdare än om du skulle skriva vanligt. Ta bort pappret och linjerna syns. 
 
Sen ska man ju såklart måla i texten, jag använde färg och målade med en ganska fin pensel.
 
Och så här blev den, det ser ut som det är lite ojämt målat, men jag använde en metallicfärg och den speglar sig lite olika.
 
Jag har använt samma färg till både stjärnan, W:et och texten, här ser man tydligt att färgen ser lite olika ut från olika vinklar.
 
 Glöm inte att kika in här på tisdag om ni gillar DIY:s förresten,
mer avslöjar jag inte nu, men åhh vad peppad jag är! ;)
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Vad händer imorgon? Spännande! Vagnen blev jättefin, och jag använder också den överföringstekniken ibland, så smart!

Svar: haha åh nej det skulle ju stå tisdag, tänkte att det är måndag ju haha ska ändra texten! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Haha funderade på om det var det och du hade skrivit fel dag eller om du hade något annat spännande på gång ;)

Svar: Ja man vet ju aldrig,men jag skyller på trötthetshjärna ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Stina - Stinastillvaro.se:

Men vilken ansiktslyft, så fint. Också peppad inför i morgon, hihi!

Svar: ja det blev lite skillnad ;) Det kommer bli så grymt bra!
inspirami.blogg.se

#4 - - Wilda:

åh så himla smart och fiffigt! och supersnyggt resultat!

Svar: Tack så mycket! ja den blev lite roligare än innan tycker jag ;)
inspirami.blogg.se

#5 - - Annika:

Hej
Målade du med pensel och vilken färg köpte du och var ?
Målade du en gång eller flera lager ?

MVH

Annika

Svar: Hej! Det blåa och turkosa målade jag med Beckers akrylat lackfärg (halvblank glans 40), det är en vattenbaserad färg som inte luktar så mycket. Jag målade det med en bra lackpensel, 2 strykningar. Texten målade jag med en smal måleripensel (konstnärspensel) och det är en färg från Martha Stewart som heter multi-surface acrylic craft paint,den färgen var ganska tunn så jag målade texten säkert 5 gånger. Jag köpte lackpensel och alla färgerna i min lokala Happy Homes butik, konstnärspensel hade jag sedan innan.
Mvh
Annica
inspirami.blogg.se

#6 - - Annika:

Hej
Tack för svar. Har fyndat en gåvagn så nu skall jag göra om den till sonen. Anv du 0,5 eller 1 liter färg ? Slipade du innan och rengjorde med målartvätt innan?
Har du något annat förslag till texten ? Typ schablon eller något ?
Ha det bra !

Svar: Hej! Åh vad roligt! Jag köpte 0,5 l burkar, men finns det mindre burk kan du ta det med för det går åt väldigt lite färg. Jag slipade bara innan (fast väldigt ordentligt), man kan tvätta av med målartvätt också om man vill, om inte annat för att få bort allt slipdamm.
Schabloner går ju jättebra att använda och finns ju att köpa med många olika motiv om man inte vill göra sin egen :)
inspirami.blogg.se

#7 - - Annika:

Hej
Tack. Slipade du med sandpapper ? Slippade du bort all gammalfärg ?

Jannika

Svar: Hej!Jag använde medelfint sandpapper. Du behöver bara rugga bara upp ytan med sandpappret, det räcker. Om det har lossnat några färgflagor kan man slipa lite mer där så att inte kanten känns :)
inspirami.blogg.se

#8 - - Maria:

Hej! Ser att detta är ett tag sen, men jag hoppas du kan svara ändå. Är i tagen att måla om en lära gå vagn från Brio och tycker den liknar den vagn som är på bilden. Min fråga är: hur sjutton fick du bort hjulen? Med våld? 😁

Svar: Hej! Ursäkta för sent svar. Du kanske redan har löst det. Men det sitter som knoppar som sitter fasttryckta på själva axeln, jag tog en skrivmejsel och bände lite och drog med en tång så lossnade de 😊
inspirami.blogg.se

#9 - - Anonym:

Hej! Jättefin gåvagn! Det är ju ett tag sen men minns du hur du rengjorde hjulen? Har målat om en likadan gåvagn men hjulen är så tåkiga. Tack! Mvh Emily

Svar: Hej! Tack så mycket! Jag tror att jag bara rengjorde dem med diskmedel och vanlig disksvamp.
inspirami.blogg.se

#10 - - Anna:

Hej! Ser att det var ett tag sedan du la ut detta men tänkte det kan vara värt en chansning ändå. Jag håller på med samma projekt, målar om en likadan vagn men har inte lyckats få bort hjulen. Kommer du möjligtvis ihåg hur du gjorde för att få loss dom? :)