Halvt misslyckad födelsedagstårta

Hela veckan har det varit fullt upp med renoveringen av Wincents rum och mitt upp i det så blev det en del bakande också. Ola fyllde nämligen år i lördags och i går hade vi födelsedagsfika här hemma. Han hade önskemål om fyllningen till tårtan och det visade sig vara en väldigt lyckad kombination. Men marsipanlocket jag hade kavlat ut sprack när jag skulle släta ut det och inte ville det forma sig som det brukar heller, så utsidan blev inte den bästa, jag räddade det värsta med lite blommor (mitt första blomförsök som blev sådär, men man kan väl inte vara proffs direkt va?).
 
Min moster bakade sina supergoda drömmar och så bakade jag dessa grymma kolakakor. Men tillbaka till tårtan, fyllningen blev ett lager dumlefluff och ett lager glasscreme, färska jordgubbar, två sockerkaksbottnar och en marängbotten. Marängbottenreceptet kommer från Älska att baka. Nedan får ni alla recepten!
 
 
 
Tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl,
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker pröst och blanda resten av ingredienserna i en bunke och blanda sedan ihop allt. 
Klä en springform med en krage av bakplåtspapper (kakan blir hög och riskerar att rinna över annars), jag brukar pensla med lite smör så att kragen fastnar på själva formen. Sedan är det dags att smöra och bröa formen och hälla i smeten.
Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ugnen i ca 40 minuter. Gör stickprov för att se om den är klar. Man kan lägga ett bakplåtspapper över tårtbotten för att förhindra att ytan blir för välgräddad.
Låt svalna i formen med en kökshanduk på, klä sedan in den i plastfolie och låt stå i kylen över natten.
 
 
Marängbotten
2 äggvitor
1 1/2 dl socker
2 dl puffat ris
200g vit choklad
 
Vispa äggvitorna till ett fast skum, häll i lite socker i taget medan du fortsätter vispa. Vispa till smeten blir vit och blank och bildar fasta toppar.
 
Vänd ner det puffade riset och bred ut i en springform klädd med bakplåtspapper i botten. Grädda i 150 grader i 60-90 minuter, knacka på den för att se om den är torr rakt igenom.
 
Låt svalna och skär sedan med en vass kniv längs kanten innan du öppnar formen (så att den inte spricker). smält chokladen och pensla runt hela marängbotten (så att inte marängen drar till sig fukt från fyllningen. Låt stelna.
 
 
Glasscreme
3 dl grädde
3 dl vaniljcreme (marsan)
 
Vispa ihop vaniljcremen och ställ den i kylen, jag tog lite mer pulver än vad det egentligen ska vara för att få den lite fastare. Vispa grädden och rör sedan ner vaniljcremen i grädden. Vispa lite till om det behövs.
 
 
Dumlefluff
180g dumle
3 dl vispgrädde
 
Dela dumlen i mindre bitar, värm upp grädden i en kastrull och ha i dumlebitarna, rör om till alla bitar har smält. OBS grädden får inte koka! Häll upp i en stor kopp eller liknade och låt stå i kylen över natten (eller minst 5h).
 
 
I de här stegen brukar jag göra tårta:
Dag 1: Baka tårtbotten och gör mousserna.
Dag 2: Dela tårtbottnen (jag använder en tårtdelare, Smaksam från Ikea, som fungerar superbra) och fyll tårtbotten med mousserna. När man fyller tårtan med moussen brukar jag göra så att jag använder springformen som jag bakade botten i, lägger i plast (så att plasten bildar ett kors och räcker till att plasta in hela med sen). Sedan lägger jag i en botten, mousse (den som ska vara översta lagret), en botten till, 2:a mousselagret (som kommer vara det undre sen) och sista botten. Plasta in och ställ i kylen. Gör dekorationerna till tårtan. I det här fallet, gör marängbotten också.
Dag 3: Ta bort plasten, lägg på tårtfatet och vänd sedan så att allt hamnar i rätt ordning. Spackla tårtan, klä den och dekorera.
 
#1 - - Pernilla:

Vilken spännande kombination att ha både maräng- och sockerkaksbotten i samma tårta, det har jag aldrig provat.

Svar: Inte jag heller tidigare, men det blev riktigt lyckat så det kan jag rekommendera :)
inspirami.blogg.se