Blåbär och citrontårta

Till Wincents födelsedag ville jag ju göra en tårta utan socker och efter att jag gjorde den här tårtan till påsk fick jag en idé om att göra den med blåbär och citron. Den blev superbra och uppskattades av alla på kalaset, Wincent tyckte också att den var god och eftersom den inte innehåller raffinerat socker så tyckte jag att han gott kunde få smaka lite, det var ju ändå han som fyllde år. 
 
 

Blåbär- och citrontårta

 

Botten:

3 dl nötter, jag tog mandel och cashewnötter

12 färska urkärnade dadlar

1 dl kokosflingor

3 msk kokosolja

2 krm vaniljpulver

 

Fyllning 1:

2 burkar kokosmjölk (rör inte om utan använd bara det tjocka eller använd kokosgrädde)

3 frysta bananer 

ca 6 st (0,5dl) färska urkärnade dadlar

2krm vaniljpulver

Saften från 1 citron

skalet från 2 citroner

 

Fyllning 2:

1/2 fyllningen av Fyllning 1

4 urkärnade dadlar

225g blåbär ( jag använde 1 pkt frysta blåbär)

 

Gör så här:

Botten:
Blötlägg nötterna i lite ljummet vatten i can 10 minuter. Lägg även dadlarna i ljummet vatten en stund. Smält kokosoljan lite så att den är flytande.
Lägg samtliga ingredienser till botten i en matberedare. Mixa ihop till en smet, tillsätt ev lite av vattnet till önskad konsistens.
Tryck ut i en form med lös avtagbar botten. Ställ in i frysen. 
 
Fyllning 1: 
Lägg dadlarna i ljummet vatten en stund och mosa dem sedan. Skopa ur det tjocka gräddlagret från de kylskåpskalla burkarna med kokosmjölk och tillsätt dadlarna och vaniljpulvret. Vispa tills grädden är luftig.
Mixa bananen och rör ner.
Tillsätt saften och skalen från citronerna. Rör om.
Häll på hälften av fyllningen över botten och spara resterande hälft till nästa fyllning. Ställ i frysen i 30 min (som ni ser hade jag lite för bråttom, så mitt översta lager blandades lite med lagret under). 
 
Fyllning 2: 
Läg dadlarna i ljummet vatten en stund. Tina blåbären och mosa blåbären och dadlarna innan du blandar ihop dem med resterande halvan av fyllning 1.
Smaka av i fall du behöver mer sötning. Häll på fyllningen i formen, jämna ut kanterna och ställ in tårtan i frysen i minst 3 timmar. Tina tårtan i 45-60 min innan serveringen. Toppa med kokos och dekorera om du vill. 
 
 
 
 
#1 - - Sandra:

Så gott! Du inspirerar verkligen till bakning utan raffinerat socker. Blir så sugen på att testa!

Svar: Ja den var god och smakade väldigt somrigt :) Vad roligt att höra!
inspirami.blogg.se

#2 - - Hanna Karlsson:

Vad god den ser ut!

#3 - - Emma:

Wow ser underbart gott ut! Verkar passa bra till sommaren nu också!:)