DIY: Babynest

När jag var färdig med babynestet så insåg jag att det skulle ju faktiskt funka som hund eller kattbädd också, man kan alternera formen och storleken så att det passar det djur man har, men använda samma tillvägagångssätt. Jag tror att det skulle bli rätt bra faktiskt. Men mitt kommer användas till bebis, får hoppas att han gillar det också. Jag tittade runt på att köpa babynest på nätet, men faktum är att de kostar en hel del och ofta kanske man har grejer hemma till att göra ett redan. Jag har sytt dit ett extra tyglager och en infodring på undersidestyget för att kunna lägga in en bit kartong och få en stadigare botten.
 
Det här behöver du:
Tyg till ovansida 110x70 cm
Tyg till undersida samt infodring 30x70 cm
Tyg till mellandel 50x75 (samma som till undersidan)
Snöre ca 3m
Dragsko 1 eller 2 beroende på hur den ser ut
Kantband ca 3 m
Stoppning till botten, jag använde ett tunt täcke jag hade och la det i flera lager. Här kan du använda vadd, en filt eller skumgummi exempelvis.
Stoppning till själva kanten, jag använde fyllning från ett par kuddar som helt mist formen i tvätten. Men det går att använda antingen vadd eller fyllningen från ca 1,5 kuddar t.ex. Gosa slån från IKEA.
 
 
Så här ser ritningen ut som jag gjorde ett mönster av
 
Det här är delarna du behöver. Vill du inte ha kartong i botten kan du skippa mellandelen och infodringen.Tyget till under- och ovansida ska vara enlig ritningen.
Infodringen ska vara ca 40x12cm och
mellandelen ca 70x40cm
 
 
Gör såhär:
Börja med att göra en mall
 
Lägg undersidestyg och ovansidestyget räta mot räta och nåla fast mallen. Rita och klipp längs med kanten (sömnsmånen är inräknad redan).
 
 
För att göra mellandelen så viker du in själva kanten (15cm på sidorna till vänster, höger och upp) på mallen du redan har. Klipp enligt bilden, kant i kant längst ner, ca 2 cm extra på höger och vänster sida. Längst upp får du rita upp så att det blir samma rundade form som ytterkanten på mallen och sedan lägger du till några cm där också. Klipp även ut infodringen. 
 
Nu är det dags att sy. Börja med att sy dit infodringen på undersidestyget (räta mot räta) så att det ser ut som på bilden när du sytt och vänt så att du har en fin söm nedtill (tygerna ligger aviga mot aviga). 
 
Lägg nu ovan- och undersidesdelen räta mot räta och syfrån halva böjen längst ner, runt hela och stanna på halva böjen längst ner på andra sidan så att hela nedsidan är öppen kan man säga. 
 
 
Vänd så att rätsidan på tygerna kommer utåt och sy dit kantbandet över sömmen som blir, lämna nån cm av sömmen på varje böj nedtill så blir det lättare att sy ihop sedan. 
 
 
Nu lägger du in mellandelstyget mellan övan- och undersidestyget så att mellandelstyget ligger aviga mot aviga med ovansidestyget. Längst ner ser det ut enligt bilden. Om du inte vill ha plats för kartongen så skippar du det här steget. 
 
Nåla fast mellandelstyget, sätt nålarna 15 cm in från varje kant och sy längs med nålarna. Se till att mellandelstyget ligger rätt så att det inte hamnar innanför nålarna nånstans. 
 
 
Nu är det dags för stoppning. Klipp ut stoppningen något mindre än från söm till söm och lägg den på plats. Fyll sedan sidokanalen med stoppning.
 
Sy ihop sömmen på nederdelen i ett svep, antingen för hand eller på maskin. Om du vill kan du sy dit kantband även här men det gjorde inte jag. Nu är det bara att trä i snöret och dra ihop samt lägga i kartongen i den fickan som blivit så är det klart.
 
 
När sambon kom hem och såg den trodde han att jag hade köpt den, det tar jag som ett bra betyg ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej Inspirami (forsøgte at finde dit navn, men lykkedes ikke umiddelbart😀) Jeg er vild med din "baby nest". Har ikke selv børn, men synes det er en fantastisk idé! Charlotte, charlotteluxhoej.com

Svar: Hej!Nä jag har varit lite dålig med att skriva presentation, jag tänker att jag ska göra det men det har inte blivit av. Jag som har Inspirami heter Annica :) Vad roligt att du tycker det! jag hoppas att det ska fungera super när det väl blir dags!
inspirami.blogg.se

#2 - - Anonym:

Hej
Undrar vad Du skulle ta för att sy en amningskudde? Är så
Dålig på att sy själv :(
Mvh
Mia