En första fars dag och sconesrecept

Igår var det ju fars dag och jag tycker att det är lite mysigt att göra något speciellt av det. Så jag började med att göra supergoda scones till frukost, tillsammans med lite te och paketöppning.
 
Scones med morot och solroskärnor
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grovt dinkelmjöl
ca 1 dl grovrivan morötter
ca 1 dl solroskärnor
2 tsk bakpulver
en stor nypa havssalt
50g smör
ca 1 dl havremjölk
 
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, morötter, pumpakärnor, salt och bakpulver i en bunke.
Smält smöret lite grann och blanda i det i mjölblandningen så att det blir som en smulig massa.
Tillsätt mjölken och blanda snabbt ihop till en rätt så kladdig deg (reglera med mer/mindre mjöl/mjölk).
Dela degen i två delar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. 
Platta ut varje del till en rund kaka, ca 15 cm i diameter och skär varje kaka korsvis.
Grädda i ca 8-10 min i mitten av ugnen.
 
 
I paketen fanns dessa, en matchande t-shirt till Ola och en body till Wincent. Jag gjorde pusselbitar och hjärta i datorn och skrev sedan ut en bild på dem. Sedan använde jag pappret som mall och klippte ut i vinyl som jag sedan strök på. 
 
Det var lite svårt att få alla bitar att passa ihop bra och att få lagren att stämma, men jag tycker att det blev ganska hyfsat ändå. I den andra paketet var det en väldigt fånig ölsejdel (men man får väl vara lite fånig ibland också), som det står "best dad, ring for beer" på haha fast jag sa att ringklockan funkar bara en gång om året :P
 
På kvällen åkte vi upp till mina föräldrar och åt middag med dem och syrrans familj, alltid lika mysigt. Jag gjorde en raw chokladkaka till efterrätt som gick hem hos alla vuxna i alla fall. Receptet på den hittar ni här om ni är sugna på att testa den! Jag bytte dock ut paranötterna mot mandlar och cashewnötter och det funkade lika bra det :)
#1 - - Mikaela:

Det här sconesreceptet ska jag spara! Och så gullig present!

Svar: Ja det är verkligen supergott!
inspirami.blogg.se

#2 - - Vajb:

Vilken superfin present! :)

Svar: tack! den blev uppskattad :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Sandra:

Men åh, vad gullig present! Superfiffigt gjort ju och så fin symoblik :)

Svar: tack! eller hur :) även fast Ola poängterade att det borde vara en pusselbit till av hjärtat borta och att jag då skulle haft den på en tröja :)
inspirami.blogg.se