Mäktig raw tryffeltårta

Som jag nämnde häromdagen så kör jag och en kompis en tioveckors utmaning som innebär att vi under den tiden ska undvika socker, framförallt socker från sockerbetan. Men ibland så kan man ju bli lite sugen på nått gott ändå och jag hade en bok hemma från biblioteket som heter Smarta sötsaker, i den finns en massa recept på alternativa bakverk, glass, efterrätter mm där sötningen kommer från t.ex. dadlar eller banan istället.
 
Häromdagen upptäckte jag att jag hade ett gäng paranötter som snart hade nått utgångsdatum, även om de kan vara ok längre än det datumet så kan de ju faktiskt härskna och jag fick ett tillfälle att testa ett recept ur boken. Valet föll på tryffeltårta, bara namnet låter ju supergott och den blev verkligen farligt god, botten blir väldigt söt och fyllningen blir lite bitter av kakaon, men när man tar en tugga och det blandas i munnen, jäklar vad gott!
 
Jag provsmakade dock fyllningen innan jag hade på den och tyckte att den var sjukt bitter/besk så jag sötade lite extra med några droppar stevia, men det hade nog kanske inte behövts. Servera med lite bär, mums säger jag bara, den blir dock väldigt mäktig så det räcker med en väldans liten bit. 
 
 
Tryffeltårta
 
Botten:
4 dl dadlar utan kärna
2 msk kokosolja
1 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
 
Fyllning:
2 dl paranötter
1 1/2 dl kokosolja
1 1/2 dl kakao
1 nypa salt
 
Börja med att mixa dadlarna tillsammans med kokosoljan och blanda sedan i kakao, vaniljpulver och salt.
Knåda till degen så det blandas ordentligt och platta sedan ut den i en lite mindre springform (jag hade bakplåtspapper i hela formen). 
 
Nu är det dags för fyllningen, mixa paranötterna lite, ha sedam i kokosoljan och
kör med mixerstaven så att paranötterna mixas helt.
Ha i kakao och salt och mixa lite till och häll den sedan över botten i formen.
 
Ställ in i frysen i minst en timma, servera med lite extra paranötter eller bär,
jag hade nyplockade jordgubbar till och det var grymt gott! 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Den ser sjukt god ut! Och så kul att du hinner blogga lite mer nu :D

Svar: Alltså, jag trodde inte den skulle bli så god när jag gjorde den, jag blev verkligen positivt överraskad! :) Eller hur! det känns superroligt och ännu bättre när jag ser att ni är inne och kollar vad som händer även fast jag varit dålig på att blogga på senaste tiden :)
inspirami.blogg.se