Monthly Makers Januari - Papper

Egentligen hade jag tänkt att vänta till imorgon med att posta mitt Monthly makers inlägg, men jag kunde inte hålla mig så ni får se det idag istället. Om ni inte har koll på vad Monthly makers är kan ni gå in och läsa mer här. Kolla även in vår Facebooksida.
 
Först fick jag en väldig prestationsångest och kände att jag var tvungen att hitta på nått sånt där superbra att göra och vad händer då med kreativiteten? jo det blir helt blankt haha men sen funderade jag helt enkelt på vad jag själv ville testa på och göra så gick det desto lättare och det blev att jag gjorde fler saker och fick välja vilken jag skulle visa upp istället. Så håll till godo här kommer mitt bidrag till Monthly Makers Januari:
 
DIY - Origamilampa
Du behöver 3st A3 papper (jag använde vanligt A3 kopieringspapper, men såhär i efterhand skulle jag nog välja lite grövre papper), tejp, snöre, nått att göra hål i pappret med, sax, linjal och en blyertspenna. Så här gör du:
Börja med att markera upp var 4:e cm med ett litet streck i kanten på vardera långsida (det blir en liten snutt över på pappret som du bara klipper av, sedan viker du från streck till streck så att det ser ut som på bilden till vänster, tänk på att alla vikningarna ska vara åt samma håll.
 
Nu är det dags att börja vika diagonalt. Pappret ska ligga som på bilden till vänster. Mät ut mitten av kortsidan och sätt ett litet streck där. Vik från det strecket och diagonalt ner till det andra vertikala vikstrecket, sedan fortsätter du så till du har gjort hela pappret. Se bilden till höger.
 
 
Nu gör du likdana vikingar fast åt andra hållet så att det ser ut som på bilden ovan, fast du gör såklart hela pappret.
 
 
Nu är det dags att vika ihop pappret, det kan vara lite knepigt att få till det först, men det går och pappret "vill" vika sig ganska rätt, när du har vikt ihop det ser det ut som bilden till höger. 
 
 
Och om du vecklar upp det lite så ser det ut som bilden till vänster om du tittar ovanifrån. Nu gör du likadant med de andra två A3 papprena. 
 
Sedan är det dags att sätta ihop alla tre till en, jag använde tejp och tejpade ihop på insidan. Den sista tejpbiten blir lite knepig eftersom du får jobba från insidan.
 
 
Nu tar du det du har att göra hålen med (jag använde en syl) och gör hål på ungefär samma ställe (man kan ju mäta om man vill ha det helt exakt) på det inåtgående vecken som på bilden till vänster. Gör så på båda kanterna.
 
Sätt i snöre i den ena kanten och dra ihop från insidan, dra ganska hårt annars kan det bli ett större hål som syns sedan. Sätt sedan i snöret på andra sidan, lägg i belysningen, OBS tänk på att använda belysning som inte blir varm eftersom det är papper vi använder!. Till sist är det bara att dra ihop pappret och knyta så är den klar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Men woooooooooooow vad snyggt!!! Och vilket pilligt vikningsarbete! Så fin lampa!

#2 - - G I N A ~:

åh så grymt! :D

#3 - - Alicia:

Men wow, superläckert! Otroligt impad att du fick till den i så tunt papper - måste varit än joxigare än det vanligtvis är. Fint med de spridda ljuspunkterna också. Är det för att du använder någon slags ljusslinga eller är det pappersvikningen som sprider ljuset på det viset?

Svar: Tack! Jag trodde faktiskt att det skulle vara svårare än vad det var, men det är ju lite skörare med tunnare papper. Jag använde en ljusslinga, jag gillar när det blir lite mer liv i ljuset eller vad man ska säga.
inspirami.blogg.se

#4 - - Beatrice:

Ah, men gud va snyggt! Orkar inte vilka bra grejer alla kommer på, haha.

Svar: Tack! Men eller hur! Jag är totalimpad av allas grejer, det är så himla roligt!
inspirami.blogg.se

#5 - - Sandra Lundin:

Meeen sluta!!! Varför bor du inte närmre mig och varför gjorde vi aldrig sånt här ihop när vi bodde i gbg? Så himla fint, Annica! Du är grym :*

Svar: Haha ja du för mycket uteliv och sena nätter :P tur man har ändrat sig lite från den perioden ;)
inspirami.blogg.se

#6 - - Jessica:

Det här är fantastiskt vackert!

#7 - - Anonym:

Åh tack! Där gav du mig inspirationen ja behövde för att i sista sekund komma på vad mitt pappersbidrag kommer vara:)

Svar: Va roligt! vad blev det för nåt?
inspirami.blogg.se

#8 - - Anna María:

Grym Annica! Jag köpte faktiskt ett stort papper för att testa göra detta, men så gjorde jag en annan grej istället till monthly makers. Men jag måste ju faktiskt prova på detta. Verkar skoj.

Svar: Tack! Jag är också sugen på att testa att göra nåt lite större :) Din vägghängda mobil är ju helt underbar så det tycker jag att du gjorde rätt i ;)
inspirami.blogg.se

#9 - - Vajb:

Wow! Cool! Jag gillar lampor. Måste verkligen testa det här!

Svar: Tack! Jag med haha men man kan väl aldrig ha för många eller? ;) Det tycker jag absolut att du ska göra!
inspirami.blogg.se

#10 - - Anonym:

Så härligt att du delar med dig av dina jättefina saker som inspirerar o lockar till skapande! Tack! Ingalill

Svar: Åh vad glad jag blir, det är ju precis det som är meningen! :)
inspirami.blogg.se