Supergott vörtbröd

I lördags firade vi jul tillsammans med min morbrors familj och jag skulle bland annat ta med mig vörtbröd. Jag bakar inte så värst mycket bröd, mest för att jag inte är så bra på just det, de brukar bli misslyckade på det ena eller det andra sättet. Men då kom jag att tänka på det här brödet som jag bakade i somras efter ett recept hos Atilio, så då blev jag lite sugen på att testa att göra om det till ett vörtbröd.
 
Sanningen är att jag faktiskt bakade det två gånger i fredags, den första gången blev det totalt misslyckat, det såg inte alls ut som det skulle och var inte färdiggräddat när tiden gått ut. I efterhand insåg jag att jag hade ställt ugnen på fel grader, alldeles för kallt, så det var ju inte så konstigt egentligen. Den andra gången, glömde jag ta lite tid så det blev lite bränt istället, men åh vad gott det blev! Och det brända var bara på topparna och kändes inte när man åt av brödet, sedan var vi ju bara tvugna att smaka på det här hemma innan jag ville bjuda på det och det slutade med att vi bara hade med oss 3/4 av den när vi dök upp på lördagen, så gott var det med andra ord! Jag använde dinkel- och vetemjöl, mest för att det var det jag hade hemma, men de går att byta ut lite som man vill.
 
 
Vörtbröd i gjutjärnsgryta
25 g jäst
6 dl julmust
2 tsk salt
1 påse vörtmix
1/2 dl sirap
1 1/2 dl russin
5 dl siktat dinkelmjöl
9 dl vetemjöl
 
Värm julmusten till 37 grader. Smula jästen och lös upp den med den fingervarma julmusten. Tillsätt salt, lite mjöl, vörtmix, sirap och russin och blanda allt ordentligt, ha sedan i resten av mjölet och knåda lite (degen är lite lös). Låt degen ligga och jäsa under bakhandduk i 1 timme.
 
Häll ut degen ur skålen och knåda den i ordentligt med mjöl. Forma till en rund boll.
 
Lägg den sedan i en mjölad handduk och låt den jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader och ställ in gjutjärnsgrytan.
 
Ta ut grytan, strö lite mjöl i botten på den, lägg i degen och sätt på locket. Grädda längst ner i ugnen i 20-25 minuter. Ta därefter av locket och sänk temperaturen till 225 grader. Gräda i ytterligare 15-20 minuter.
 
 
 
#1 - - Blyger:

Har bakat detta recept ljust nu. Å min sambo säger att de va bland de godaste hon ätit. Tack för du delade med dig av receptet. Kommer göra en ny sats på fredag.

Svar: Åh vad roligt att hon tyckte om det! vad glad jag blir! :D
inspirami.blogg.se