Monthly Makers Adventskalender DIY Vintrig väggdekoration

 
 
Nu är det dags för min andra lucka i Monthly Makers adventskalender och jag tänkte visa hur man kan knåpa ihop en vintrig väggdekoration.
 
Du behöver:
Papper lite olika sorter om du vill (jag använde en sort med noter på, en silverfärgad sort och så vanliga helvita. 
Sax
Tejp
Gren (i valfri längd)
Snöre (att hänga upp grenen i)
Sytråd eller fiskelina
Linjal
Skalpell och skärmatta (bra att ha men inte ett måste).
 
Jag ska börja med att visa hur man gör de olika stjärnorna och snöflingorna. Till stjärnorna som är vikta, hittar du en instruktion här.
1. Ta ett papper (jag tog ett A6). 2. Vik på mitten. 3. Vik en gång till.
4. Vik upp det nedre vänstra hörnet så att den nedre sidan ligger mot den högra sidan, gör sedan likadant på andra sidan. 5. Vik upp den så att den ser ut som på bilden. 6. Vik in de båda diagonala sidorna mot mitten.
7. Vik ihop igen. 8. Klipp av toppen snett så att du får den storlek du vill ha. 9. Vik upp hela så ser den ut såhär. Nu blir sista steget att vika vikningen mot spetsarna åt samma håll och vikningarna mot det som går in mellan spetsarna åt andra hållet. 
 
Nu är det dags för snöflingorna:
1. Ta ett papper (jag tog ett A6). 2. Vik på mitten och vik en gång till. 3. Vik upp det nedre vänstra hörnet så att den nedre sidan ligger mot den högra sidan, gör sedan likadant på andra sidan 
4. Vänd på den, mät den vänstra sidan och gör en liten markering på högra sidan. 5. Klipp rakt av. 6. Måla på det mönster du vill ha och klipp/skär sedan ut efter mönstret. Jag gjorde en mall som jag använde (till höger på bilden, så att man kan göra flera likadana).
7. Såhär blir alltså snöflingan som är skuren efter den på bild 5. 8. En lite enklare variant,i nedre vänstra hörnet ser ni hur mallen ser ut. 9. En annan variant, även här ser ni mallen nere till vänster.
 
Nu när du har gjort så många stjärnor/snöflingor som du vill ha, lägg ut dem på bordet och ordna dem så att det ser bra ut. Sedan är det dags att trä på stjärnorna/snöflingorna på sytråden.
Fäst med tejp på baksidan så att de inte flyttar sig. Och nu är det bara att sätta dit ett snöre på grenen och knyta fast de färdiga sytrådarna med stjärnor och snöflingor på (Jag tyckte att det var lättare att göra detta medan grenen hängde på väggen).
 
Jag gjorde ett par av origamistjärnorna lite större för att få lite mer liv i den. 
 
Mer info om adventskalendern och alla luckor hittar ni här.
 
Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av? Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier och följ oss på Facebook för att hänga med i lucköppningen! 

 

Gårdagens lucka hittar ni hos Elsa och morgondagens lucka hittar ni hos Mikaela!

 
 
 
#1 - - Mikaela:

Så fina! Gillar verkligen notpappret!Man skulle kunna ha den året om ovanför sängen och ha en liten stjärnhimmel där... Fast kanske minus snöflingorna i såfall som ger vintriga feeling, eller så kan man byta ut flingorna mot månar kanske efter julen? Ska nog försöka mig på det där med pappersvikning igen... Det vore fint med en ljusslinga med stjärnor på!

Svar: Men åh vilken bra idè! Det är ju lätt gjort att byta ut snöflingorna till mer stjärnor! :) Det tycker jag, det är verkligen inte så svårt :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Alicia:

Åh, vilka fina! Jag tycker också om att det är återbrukade papper som man kan känna igen vad de haft för tidigare liv. Men mest impad är jag nog över dina snöflingor! Jisses vad snyggt!

Svar: Jag med! Fast jag har ändå lite svårt att förstöra de gamla notböckerna, jag tycker att de är så himla fina! :) Tack så mycket! Det är så roligt, för snöflingorna går verkligen att variera i all oändlighet!
inspirami.blogg.se

#3 - - sandra:

Blir verkligen imponerad på allt fint alla viker hela tiden men jag får fasen aldrig till det rakt nog. Men det gäller väl att inte ge sig antar jag ;) Tycker i alla fall att det blev väldigt stämningsfullt och fint på väggen :)

Svar: eller så är du bara för mycket perfektionist? ;) mina är verkligen inte perfekta, men på långt håll så syns det inte :)
inspirami.blogg.se