DIY: Dille på stjärnor

Ibland får man ju lite dille på saker och såhär runt jul är det ju lätt att det blir nått relaterat till det, för min del fick jag lite stjärndille. Man har ju sett stjärnor av pinnar lite här och där. Men jag valde att göra en 3d variant av den också som jag gjort en beskrivning till.
 
 
1. Du behöver alltså först 10 st pinnar i samma längd som du sätter två och och formar till en stjärna som du knyter ihop i ändarna. Jag valde jultesnöre, men det funkar nog med det mesta. 
2. När du gjort det behöver du 5 st korta pinnar, lika långa. För att ta reda på längden kan du pröva dra isär de två stjärnorna lite för att se hur mycket mellanrum det blir mellan. 
3. Skålforma de korta pinnarna lite i båda ändarna (kolla hur de ska sitta så att skålningen hamnar åt rätt håll), så att de kan kila fast sig lättare. 
4. Sätt dit pinnarna. Jag knöt lite stödsnören för att pinnarna till stjärnorna skulle hålla sig på rätt plats och sedan satte jag lite superlim i varje ände på den korta pinnen innan jag satte dit den.
Nu är det bara låta limmet torka lite och sätta dit snöre runt. Ett tips är att sätta en klick superlim på knuten på snöret för att den inte ska gå upp.
 
 
 
 
Sedan blev det lite origamistjärnor också. Jag valde att göra en liten DIY fotoguide på svenska, annars finns det en engelsk video här på hur man gör, det finns också en mall om man inte vill göra de första stegen för att skapa en pentagonform.
 
 
 
 
Steg1 skapa en pentagonform:
Börja med ett fyrkantigt papper, vik på mitten en gång (om du bara har mönster på en sida, vänd det inåt). 
Vik det nedre vänstra hörnet upp mot ovankanten på pappret tills det ligger kant i kant. Vik ut och gör likadant med det övre vänstra hörnet.
 
 
Jag har fyllt i de vikningarna som är gjorda med blyerts för att det ska bli tydligare att se, det behöver inte ni göra.
Bild 1. Nu tar du det nedre högra hörnet och viker in mot mitten av krysset.
Bild 2. Ta samma hörn och vik ut till höger så att kanterna ligger kant i kant.
Bild 3. Vik nu det nedre högra hörnet mot vikningen du nyss gjorde så att den ligger kant i kant där.
Bild 4. Vänd på allt så ser det ut såhär.
 
 
1. Vik nu så att de båda ytterkanterna ligger kant i kant.
2. Nu ska det se ut ungefär såhär, jag har ritat ett blyertsstreck här, det ska du klippa efter.
3. Så ser det ut såhär.
4. Vik upp.
 
 
Steg 2: Vik stjärnan
1. Ha en rak sida mot dig och vik upp så att de båda hörnen träffar varsin linje, vik ut och gör likadant på alla fem sidorna.
2 och 3. Ha pappret ligga framför dig uppvikt, vik in den vänstra sidan och den nedre sidan så att det bildas en spets ut till vänster. Veckla upp och gör likadant på alla fem sidorna. 
 
 
1. Ta tag i hörnen på pentagonen och tryck in på varsin sida.
2. Fortsätt trycka ihop till stjärnan går ihop i mitten.
3. Nu borde den se ut ungefär såhär.
 
 
1. Vänd på den 
2. Vik in så att den yttre kanten på spetsen går mot linjen som är i mitten. Gör likadant runt hela
3. Den sista kan vara lite knepig, men vik in den under så går det. 
 
 
Nu borde den se ut såhär.