Lorax tårta med truffula tree cakepops

I Februari fyllde min ena systerdotter 6 år och jag fick då uppdraget att göra en Frosttårta och nu var det dags för min andra systerdotter att fylla år och jag fick äran att göra tårtan till kalaset som var i lördags. Det skulle vara en Lorax tårta med vanilj/jordgubbsfyllning och choklad/hallonfyllning. Det här var faktiskt första gången jag gjorde en tvåvåningstårta, men jag måste säga att den delen egentligen inte var speciellt svår. Däremot slet jag mitt hår med de färdiga marsipanlocken jag hade köpt, de var stela, sprack och ville inte alls vara med. Grädden skar sig när jag färgade den, nu i efterhand läste jag på lite och insåg att pastafärgerna jag använder är vattenbaserade så inte så konstigt att den skar sig med andra ord. Man kan väl säga att utseendet på tårtan inte riktigt blev som jag ville...och Lorax ser lite halvgalen ut men men...däremot fick den högsta poäng för smaken och det är ju ändå smaken som är huvudsaken ;) inte fick jag med mig kameran heller så ni får hålla till godo med en mobilbild :P
 
 
 Den nedre tårtan är chokladmousse och hallonmousse och den övre är jordgubbsmousse och vaniljglasscreme. Tårtbottenreceptet kommer från Johannas tårtor och glasscremereceptet kommer från Sockerrus, receptet på hallonmoussen och chokladmoussen är samma som jag hade till Frosttårtan (varför sluta med ett vinnande koncept?) och så gjorde jag jordgubbsmoussen efter samma recept som hallonmoussen. 
 
I de här stegen gjorde jag tårtan:
Dag 1: Baka tårtbotten och gör mousserna.
Dag 2Dela tårtbottnen (jag använder en tårtdelare, Smaksam från Ikea, som fungerar superbra) och fyll tårtbotten med mousserna. När man fyller tårtan med moussen brukar jag göra så att jag använder springformen som jag bakade botten i, lägger i plast (så att plasten bildar ett kors och räcker till att plasta in hela med sen). Sedan lägger jag i en botten, mousse (den som ska vara översta lagret), en botten till, 2:a mousselagret (som kommer vara det undre sen) och sista botten. Plasta in och ställ i kylen. Gör dekorationerna till tårtan.
Dag 3: Ta bort plasten, lägg på tårtfatet och vänd sedan så att allt hamnar i rätt ordning. Spackla tårtan, klä den och dekorera.
 
Tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl,
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker pröst och blanda resten av ingredienserna i en bunke och blanda sedan ihop allt. 
Klä en springform med en krage av bakplåtspapper (kakan blir hög och riskerar att rinna över annars), jag brukar pensla med lite smör så att kragen fastnar på själva formen. Sedan är det dags att smöra och bröa formen och hälla i smeten.
Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ugnen i ca 40 minuter. Gör stickprov för att se om den är klar. Man kan lägga ett bakplåtspapper över tårtbotten för att förhindra att ytan blir för välgräddad.
Låt svalna i formen med en kökshanduk på, klä sedan in den i plastfolie och låt stå i kylen över natten.
 
 
Chokladmousse
(räcker till drygt ett lager i en tårta)
4 dl vispgrädde
150 g mörk choklad
150 g mjölkchoklad
2 ägg
2 dl kesella 10 %
 
Vispa grädden ganska hårt.
Smält chokladen i micron.
Vispa upp äggen för hand och tillsätt sedan den smälta chokladen medan du vispar.
Rör sedan ner kesellan och till sist även grädden.
(Låt stå i kylen i minst 1 timme).
 
 
Hallonmousse
ca 200g hallon
2-3 tsk marsanpulver
2 dl vispgrädde
 
Tina hallonen och mosa med en gaffel.
Ha i marsanpulvret och känna att det tjocknar lie.
Vispa vispgrädden ganska hårt.
Blanda ihop allt.
Låt stå i kylen och gotta till sig minst ett par timmar.
 
 
Vaniljglasscreme
3 dl grädde
3 dl vaniljcreme (marsan)
 
Vispa ihop vaniljcremen och ställ den i kylen, jag tog lite mer pulver än vad det egentligen ska vara för att få den lite fastare. Vispa grädden och rör sedan ner vaniljcremen i grädden. Vispa lite till om det behövs.
 
 
Jordgubbsmousse
ca 200g jordgubbar
2-3 tsk marsanpulver
2 dl vispgrädde
 
Tina jordgubbarna och mixa med en mixerdstav (eller mosa med gaffel).
Ha i marsanpulvret och känna att det tjocknar lie.
Vispa vispgrädden ganska hårt.
Blanda ihop allt.
Låt stå i kylen i minst ett par timmar.