Olof Frost tårta på beställning

Häromdagen fick jag ett sms av syrran som då befann sig på Gran Canaria, hon hade kollat fel på dag när dem skulle komma hem, hon hade trott att det var torsdag kväll men det visade sig att dem inte skulle flyga hem förrän på fredagen. Åh vilket problem, en dag till i värmen? ;) Men nu var det ju så att min systerdotter fyllde 6 år medan de var där och firandet här hemma skulle vara på lördagen (igår alltså). Så syrran undrade om jag helt enkelt kunde göra en tårta, födelsedagsbarnet ville ha hallon och chokladsmak och på temat frost, typ Olof. Ja men det kan jag väl svarade jag och tänkte att hur svårt kan det vara? Och det mesta var väl kanske inte så svårt...förutom att göra Olofs huvud som när man kollar lite närmare har en väldigt konstig form och det i kombination med väldigt mjuk sockerpasta och figurmarsipan (japp jag testade båda) visade sig vara vääääldigt tålamodsprövande. Så det ni ser på tårtan tror jag var försök nr 4 och det fick helt enkelt duga. Födelsedagsbarnet blev i alla fall väldigt glad så då är jag nöjd.
 
 
 
Jag gjorde tårtan i tre steg kan man säga, det var Byblondie som tipsade om det på sin blogg och jag tycker att det är ett bra tillvägagångssätt som inte gör det så stressigt. Därifrån kommer även receptet på chokladmoussen. Receptet på tårtbotten är det bästa jag har prövat, den blir hög och fin och räcker gott och väl till tre lager (kanske fyra om man försöker) och det kommer från Johannas tårtor
 
I de här stegen gjorde jag tårtan:
Dag 1: Baka tårtbotten och gör mousserna.
Dag 2Dela tårtbottnen (jag använder en tårtdelare, Smaksam från Ikea, som fungerar superbra) och fyll tårtbotten med mousserna. När man fyller tårtan med moussen brukar jag göra så att jag använder springformen som jag bakade botten i, lägger i plast (så att plasten bildar ett kors och räcker till att plasta in hela med sen). Sedan lägger jag i en botten, mousse (den som ska vara översta lagret), en botten till, 2:a mousselagret (som kommer vara det undre sen) och sista botten. Plasta in och ställ i kylen. Gör dekorationerna till tårtan.
Dag 3: Ta bort plasten, lägg på tårtfatet och vänd sedan så att allt hamnar i rätt ordning. Spackla tårtan, klä den och dekorera.
 
Tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl,
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker pröst och blanda resten av ingredienserna i en bunke och blanda sedan ihop allt. 
Klä en springform med en krage av bakplåtspapper (kakan blir hög och riskerar att rinna över annars), jag brukar pensla med lite smör så att kragen fastnar på själva formen. Sedan är det dags att smöra och bröa formen och hälla i smeten.
Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ugnen i ca 40 minuter. Gör stickprov för att se om den är klar. Man kan lägga ett bakplåtspapper över tårtbotten för att förhindra att ytan blir för välgräddad.
Låt svalna i formen med en kökshanduk på, klä sedan in den i plastfolie och låt stå i kylen över natten.
 
 
 
Chokladmousse
(räcker till drygt ett lager i en tårta)
4 dl vispgrädde
150 g mörk choklad
150 g mjölkchoklad
2 ägg
2 dl kesella 10 %
 
Vispa grädden ganska hårt.
Smält chokladen i micron.
Vispa upp äggen för hand och tillsätt sedan den smälta chokladen medan du vispar.
Rör sedan ner kesellan och till sist även grädden.
(Låt stå i kylen i minst 1 timme).
 
 
Hallonmousse
ca 200g hallon
2-3 tsk marsanpulver
2 dl vispgrädde
 
Tina hallonen och mosa med en gaffel.
Ha i marsanpulvret och känna att det tjocknar lie.
Vispa vispgrädden ganska hårt.
Blanda ihop allt.
Låt stå i kylen och gotta till sig minst ett par timmar.
 
 
Dekorationsis
1 dl glukossirap
2,5dl socker
1/2 dl vatten
Eventuell färg t.ex. Pastafärg eller karamellfärg
 
Klä en eller två plåtar i bakplåtspapper (beroende på hur tjock is du vill ha).
Blanda alla ingredienserna utom färgen i en kastrull och låt koka till det kommer upp i 140 grader. 
Ha i eventuell färg och rör om.
Häll upp på bakplåtspappret och forma med en sked, det stelnar väldigt fort så man får jobba ganska snabbt.
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Den blev jättefin! Olof blev jättebra och jag älskar isflaken eller vad man ska kalla de bakom! :D Hoppas den var lika god som den var fin!

Svar: Tack! Som den perfektionist jag är när det gäller mig själv så ser jag det som kunde vara bättre :P men det är väl så man är sin egen värsta kritiker. Den smakade supergott i alla fall :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Beatrice:

Men wow, galet! Förstår inte hur man kan göra sånt där, hehe. Men är otroligt fascinerad över såna här tårtor!

Svar: Haha tack! Äh det är bara att testa, det är nog lättare än vad det ser ut att vara kanske.
inspirami.blogg.se

#3 - - Sandra Lundin:

Shit jag är SÅ dålig på att kommentera här men jag vill ändå att du ska veta att jag läser varje inlägg och förundras över hur grym du är på allt du tar dig för. Älskar så att du skaffat en blogg :D

Men sen måste jag säga att den här tårtan fullkomligt blew my mind. Otroligt fin och jag älskar också isflaken. Tusen tummar upp!

Svar: haha men jag är ju likadan, jag tänker att jag ska kommentera senare och sen glömmer jag det :P Tack! Uppskattar verkligen att höra det även om jag blir lite generad ;)
inspirami.blogg.se

#4 - - Lina:

Vilken härlig tårta. Hur gjorde du granarna?

Svar: Tack! Jag formade koner av sockerpasta och sedan klippte jag grenarna med en liten sax, jag örjade i toppen och arbetade mig sedan nedåt :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Anonym:

Hej! All överbliven "is" kan man förvara det i kylen? Mvh Matilda

Svar: Hej!Det fungerar ju bra att ha den på tårtan i kylen så det borde fungera. Men jag tror även att den håller sig i rumstemperatur.
inspirami.blogg.se