VECKANS VEGO: Broccolisoppa

Det här är ett superenkelt och gott recept på broccolisoppa. Jag brukar i vanliga fall bara köra på känn när jag lagar den här så den blir alltid lite olika men med samma goda smak. Men nu har jag försökt att få ihop ett recept i alla fall. 
 
Broccolisoppa:
4-5 Potatisar
400g Broccoli
1 dl matgrädde
Timjan, hackad
salt & Peppar
 
Skala potatisen och skär i lite mindre bitar så att den blir färdig fortare.
Koka potatis och broccoli i varsin kastrull tills de är mjuka, ca 5-10min.
Häll av det mesta av broccolivattnet i en bunke, häll av potatisvattnet helt. 
Lägg i potatisen i broccolikastrullen (jag brukar använda en lite större kastrull till den)
och mixa med en stavmixer.
Ha i matlagningsgrädde och mixa en stund till, fyll på med broccolivattnet lite i taget om soppan är för tjock/till den får lagom konsistens. 
Smaka av med Timjan, salt och peppar.
Kör några pulser till med mixerstaven. Klart!
Servera med en god hummusmacka så får du i dig lite protein också.