RECEPT: Citronhummus och Philadelphia- & paprikaröra

De här recepten är perfekta till mellanmålssnacks, eller i alla fall pålägget på snacksen. Citronhummus är min favorit sen länge och går att ha som tillbehör till mat, på mackan tillsammans med paprika eller gurka eller t.ex. till kex.
 
Citronhummus
1 förp kikärtor (ca230g)
1 msk citronolivolja
1 1/2 msk pressad citron
1 msk creme fraiche (eller kvarg)
salt och peppar
 
Mixa ihop allt med stavmixer, ha i lite mer creme fraiche om det är för tjocktt.
Smaka av med salt och peppar och ev mer citronsaft.
 
Det andra receptet heter Josefinas finaste och är en Philadelphia & paprikaröra, det receptet fick jag med när jag köpte Josefinas finknäcke genom en förening här i stan och det är väl värt att pröva, det kan nog bli en ny favorit för min del.
 
Josefinas finaste - Philadelphia & paprikaröra
1 1/2 dl Philadelphiaost
1/2 dl grillad finhackad paprika
1/2 riven vitlöksklyfta
1 färsk röd paprika
 
Blanda alla ingredienser (jag körde ett par pulser med stavmixern för att få ihop det lite mer).
Smaka av med salt och peppar.