DIY: Smyckesträd

Jag fick för mig att jag skulle testa att göra ett smyckesträd häromdagen. Principen är den samma som för att göra Järntrådsträdet. Men jag försökte få stammen lite ruffare på den här. Jag ska försöka beskriva steg för steg hur jag gjorde.
 
Jag använde najtråd till den runda stommen, jag kan tänka mig att det blir bättre med ett material som inte är lika böjbart, men jag tog vad jag hade hemma. Sedan behövs lite tunnare järntråd till själva trädet, en avbitartång och en vanlig tång. 
Börja med att forma stommen så rund som möjligt (min är 26cm i diameter) och gör en lite ögla upptill att hänga upp den i sen. 
 
Gör ett antal (jag hade runt 25 st) lika långa bitar av den tunnare tråden och börja med att forma stammen till trädet. Jag klippte mina bitar ca65 cm långa (det blev lite långt men hellre det än för lite).
 
Nästa steg är att forma kronan respektive rötterna som man vill ha dom.
Och sedan ta varje tråd och linda några varv runt stommen. Jag använde tången för att klämma ihop dom lite extra. 
 
Klipp av och tryck till alla trådändar så är det klart sen :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Shit vad fint!!! Har sett liknande träd i en hantverksbutik för flera tusen kr, fast de var inte en vägghängd sak utan liksom stod på ett bord. Har velat försöka mig på att göra något liknande, men det verkade så svårt! Men nu känns det kanske som att det skulle kunna gå :)

Svar: Tack! vad glad jag blir! :) Jag har gjort en bordsstående modell med, finns under DIY - järntrådsträd på bloggen om det är typ ett sånt du menar? Jag vet jag har tänkt likadant innan, har sett liknande på nån mässa för ett par år sedan och det tog tills nu att göra den ;) absolut, det är bara att köra på!
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

Alltså du är så fiffig! Älskar att jag får ta del av din vardag på det här sättet nu :)

Svar: Åh det är så himla kul att höra! uppskattar det verkligen! :)
inspirami.blogg.se