Jag har byggt en trapp

Det känns som att jag alltid har något byggprojekt på gång här hemma och den här gången har det kommit till framsidan på huset. Där ska trappen göras om och fasaden ska tilläggsisoleras och panelas om.
 
Jag fick börja med att bila bort den gamla betongtrappen, maskinen jag använde var rätt stor och det kändes som att den vägde hur mycket som helst. Själva plattformen var uppbyggd av lecablock som var halft omöjiga att få ner. 
 
Trappen var lite enklare, även om det tog tid, den var helt fylld med sten inuti.
 
Sedan var det dags att måla panelen. Oljat ändar med impregneringsolja, grundmålat och målat ett lager med täckfärg, sen ska de sättas upp och då målas det sista lagret.
 
men innan dess så ska den befintliga panelen tas bort och så ska det lilla taket över dörren rivas, det började jag med häromdagen. Som ni ser har jag även byggt en trapp (och tillhörande plattform)! Jag måste säga att jag är stolt över mig själv, dels för att jag har gjutit plintarna (något jag aldrig gjort förut och för att jag byggt trappen, det var en hel del mätande och funderande för att få rätt förhållande i trappan och för att få alla delar rätt.
 
Sen ska det upp tak och räcke förstås och så ska det täckas under själva plattformen, men det insåg vi ju att det var ju bättre att tilläggsisolera och panela om innan vi bygger det. Plus att eftersom vi vill bygga ut så är det bra om framsidan är tilläggsisolerad, panelad och klar så att vi bygger den nya delen efter den gamla. Vi har visserligen inte fått något svar på bygglovsansökan än, men det borde inte vara några problem. 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Tycker det är så jäkla häftigt med dina byggprojekt, så imponerande!!!

#2 - - Sandra:

Blir så himla impad av din förmåga att klara av prick ALLT. Du är grym <3

#3 - - Jess:

Kan bara tänka mig så bra det kommer bli när det är klart, så fint med en trapp upp till en liten veranda framför dörren :) Vilken härlig känsla att ha gjort det själv!

#4 - - Wilda:

Jäklar vilket projekt! Och så mäktigt att se resultatet! Du imponerar mig om och om igen. Så coolt att ha byggt sin egen trapp ju.