Diy pom poms

Häromdagen gjorde jag några pom poms som ska sitta i Wicents rum, jag tycker att de är himla fina och så är de lätta att göra också. Förutom som inredningsdekoration så kan man ha dem som dekoration på kalas, bröllop eller vilken fest som helst helt enkelt. 
 
Jag gjorde ju ett gäng som vi hade med på Wincents namngiving, både hängande som dekoration över present- och fikabord..
 
Och även som dekorationer på borden. 
 
Men nu till hur man gör:
Du behöver:
silkespapper eller liknande
lite ståltråd och avbitare
sax
och något att hänga upp dem i, tex sytråd
 
Jag gjorde tre storlekar nu till Wincents rum, papprena jag använde var i storlekarna 25*40, 35*50 och 50*75 och jag använde 10 papper till de två mindre och 12 till den största. Pappret jag använder är faktiskt inslagningspapper från Rusta som jag fick med när jag handlade där, så man måste inte köpa silkespapper, det kan gå bra med annat tunnare papper med.
 
 
Börja med att vika pappret som en dragspel. Sätt dit en bit ståltråd på mitten, gör en liten ögla som du sedan trär i tråden som den ska hänga i och klipp till sist kanterna, de kan vara spetsiga, rundade, flikiga ja hur man vill egentligen men det påverkar hur pompomen ser ut sedan när den är klar.
 
 
Dra isär sidorna lite som en solfjäder, sedan tar du ett blad i taget och drar det uppåt och mot mitten (hoppas att ni förstår hur jag menar).
 
Fortsätt tills du har dragit hälften av bladen på båda sidorna, sen vänder du och drar resten åt andra hållet. Sätt dit en tråd för upphängning och fluffa till den lite så är den klar!
 
 
 
Ni har väl inte missat att gå in och kika på den här månadens samlingsinlägg för Monthly Makers?! Det hittar ni här hos Sandra!
 
 
 
 
#1 - - Sandra:

Så bra guide! Ska lätt göra ett gäng sånna här till min födelsedag :)

Svar: Åh vad kul att du gillar den! Ja det är ju ett perfekt tillfälle att använda dem på :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Ruth | HungryHeart.se:

ÄLSKAR dem!! Inte sjutton visste jag att man kunde göra sådana själv och inte verkar det särskilt knepigt heller. Tusen tack för guiden!

Svar: Visst är de fina!! Nu vet du så det är bara börja vika papper ;) Varsågod!
inspirami.blogg.se

#3 - - Veronica Wallgren:

Det är så himla fint med pom poms. Kommer nog bli några i bebisens rum :)

Svar: Eller hur?! Det tycker jag, man får passa på så länge de är bebisar för sen lär man väl inte få bestämma så mycket vad de ska ha i sina rum ;)
inspirami.blogg.se