Monthly Makers Avtryck

Jag visste direkt vad jag ville göra på tema avtryck den här månaden, jag har tänkt ett tag att jag ska göra avgjutningar av Wincents händer och fötter i gips. Jag var så nöjd för att jag hade allt hemma, vi fick nämligen ett sånt set i julklapp så jag tänkte helt enkelt använda gipset från det settet och göra en lera som jag gjorde själva avtrycket i. Men ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig, jag gjorde leran och avtrycken och det gick bra så långt. Sedan skulle jag blanda gipset, instruktionerna var på engelska och det stod i cups, så jag räknade om det till dl och blandade ihop allt. Att säga att det var mer än vitblaskigt vatten är att överdriva, sen visade det sig att det följde med en lite kopp som var den de refererade till haha
 
Jag la leran i kylen över natten och åkte in och köpte nytt gips dagen efter. Så här blev resultatet eter mycket om och men. 
 Men det var betydligt svårare än jag trodde att få bra avtryck, Wincent ville inte riktigt vara stilla och man behövde trycka väldigt hårt i leran. Sedan blev inte avtrycken så detaljerade som jag hade velat ha dem, så jag får nog experimentera vidare på lerbiten. 
 
 
 Receptet på leran jag använde är i alla fall det här:
2 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk citronsyra
5 dl varmt vatten 
1 msk rapsolja
Blanda ihop allt och knåda till degen är smidig.
Jag blandade gipset i en återförslutningsbar påse och klippte sedan bort ena hörnet för att hälla ut det i formarna. Jag lät de ligga runt en timma och stelna innan jag tog ur dem.
 
 Så här såg de ut direkt när jag tog ur dem ur leran, på de ena handen gick ena fingret av direkt och på den på pålden så gick ena fingret av när jag skulle börja putsa kanterna. Leran gjorde att ytan blev lite knottrig (någon som vet varför?) men jag putsade bort det värsta och kanterna med en kniv.
 
   
 Jag testade också att göra ett avtryck av min egen hand, tyvärr blev det alldeles för tunnt vid fingrarna så de gick av. Jag läste någonstans att man kunde skölja av gipset direkt när man tagit bort det ur leran för att få bort det knottriga, men jag tyckte inte att slutresultatet blev bättre för det tyvärr. Så till nästa gång får jag nog hitta någon annan metod. Men fotavtrycken blev ok i alla fall.  
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I Januari är temat Avtryck och Beatrice är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessicaMikaelaRuth,  SandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!

Vi har en ny Facebookgrupp: We are Monthly Makers! Där kan den som vill diskutera aktuellt tema, tipsa, visa, bolla frågor och idéer eller prata skapande i allmänhet, kika in där.

Nytt för i år är också vår Pinterestsida, kika in där för massor med inspiration

Vi finns också på www.MonthlyMakers.com och vår vanliga Facebooksida.

 
 
#1 - - Anna María:

Kul med hand och fotavtryck. Mamma och pappa har sparat en han och en fot i gips från när jag var liten och det är rätt kul att titta på dem och tänka att jag en gång varit så liten. Nästan en svindlande tanke.

Svar: Men åh vad kul att dina föräldrar hade sparat det, jag hoppas att Wincent uppskattar det sen också, men om inte annat tror jag att jag själv kommer tycka att det är roligt sen :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Alicia:

Vad kul att du gjorde det här! Jag tänkte faktiskt att någon borde utnyttja temat till att föreviga älskade småfossingar eller tassar. Läckert med hemmablandad lera men jag förstår att det var svårt att få otåliga barntår att lämna tydliga och fina avtryck, hehe. Jag har sett nån silikonliknande massa på Kreatima som man gjuter i istället för leran och som får så perfekta avbilder att porer och knottror i huden syns. Är nog ännu svårare att hålla någon annans kroppsdel stilla i den blandningen tills den stelnar men ändå - om inte annat får du gjuta av honom i 33-årsåldern eller när han nu lugnar ner sig! ;)

Svar: Jag är faktiskt lite sugen på att göra tassavtryck av Miros tassar med, det kanske blir nästa projekt om jag testar någon annan lera. Jag har för mig att jag har sett något sånt med, men som sagt är nog svårt med bebisfötter (och händer). Haha ja det får väl bli så :P
inspirami.blogg.se

#3 - - Alicia:

PS men det sagt tycker jag dina avtryck blev kanonfina och att du knappast behöver göra nya om det inte var så att du ville! :)

Svar: Tack så mycket! :)
inspirami.blogg.se

#4 - - Mikaela:

Så fint! Tror att det heter alginat det som man kan göra helt perfekta avtryck i där man ser porer och allt. Men fattar inte hur man ska få små barn att sitta stilla tillräckligt länge, haha. Du kanske får vänta tills han är 33 som Alicia säger, haha :D Tycker det blev jättefint att du ramade in de små fötterna <3

Svar: Ja precis, så heter det ju! Nä det är väl det som är frågan, kanske om bebisen sover väldigt djupt att det skulle funka :P
inspirami.blogg.se

#5 - - Beatrice:

Jag tycker det blev jättebra! Men det kanske inte ser lika detaljerat på bild som i verkligheten? Det kanske går att testa med en annan sorts lera? Kan inte det där egentligen, men det borde ju gå att testa sig fram med olika leror! :)

Svar: Jo, men det blev väl ganska ok och de är lite mer detaljerade i verkligheten med, men jag skulle vilja ha ännu mer detaljer. Jag är sugen på att testa någon annan sorts lera med, men det handlar nog lite om att få den där bebisfoten att vara stilla med haha
inspirami.blogg.se

#6 - - Ruth | HungryHeart.se:

Åh, vilken fin och härlig tavla du gjort med små spretande bebistår och jättemycket charm! Inte kan man se att det uppstod strul i processen inte! Det blev superfint med den lila bakgrunden till också.

Svar: Tack så mycket! Det är ju bra att det inte märks nåt på slutresultatet i alla fall ;)
inspirami.blogg.se

#7 - - Sandra:

Vilka urgulliga små fossingar! Så mysigt sätt att behålla den här tiden av hans liv för alltid :)

Svar: Supermysigt, vi har ett från när han bara var typ 2 månader gammal också, så det är kul att ha och jämföra med också!
inspirami.blogg.se

#8 - - Pernilla:

Åh, de blev ju supergulliga små fötter iallafall <3
Och så roligt att göra egna formar i lera, det är jag sugen på att testa någon gång!

Svar: Tack! Ja verkligen, det känns som att man skulle kunna använda ganska många saker och göra egna formar i lera :)
inspirami.blogg.se

#9 - - Borgmästaren:

Jättefint! Jag har tryckt fotavtryck i färg av mina bebisars fötter. Ett projekt som krävde tre pers inklusive morfar som jobbade med att ta fingeravtryck av folk. Efter flera misslyckade tryck en del del svett och skrik lyckades vi till slut.

Svar: Haha jag känner igen det där, jag gjorde ju ett hand och fotavtryck med för en dryg vecka sedan, det var ju ett projekt kan man säga!
inspirami.blogg.se

#10 - - Wilda:

åh vad häftigt med gips! jag tycker att det är jättesvårt att få det bra, så jag är väldigt imponerad över ditt resultat. så fint med barnfötter. <3

Svar: Alltså det var svårare än vad jag trodde att få det bra, men det är ändå ett himla roligt material :) Tack!
inspirami.blogg.se