DIY: sy medeltida jonglerbollar

Min farfar var duktig på diverse olika hantverk och när han gick bort så fick jag en hel del grejer, bland annat en del läder och verktyg för läderhantverk.
Egentligen har jag lite svårt för att använda mig av läder, men samtidigt så är jag med i en medltidsförening och vill man ha det så historiskt korrekt som möjligt när det kommer till vissa saker så är det läder som gäller och då känner jag att det är bättre att använda sådant som man fått eller köpt "begagnat".
På vår senaste träff i föreningen sydde vi jonglerbollar, eller började att sy dem där och sydde klart dem hemma, man kan såklart sy dessa även i tyg om man inte vill använda läder.
 
Det som behövs är läderbitar (på bilden redan utklippta), 4st bitar till varje boll. Lintråd, vax och lädernål. Sedan behövs något att fylla bollarna med, jag använde linfrön och det blev en bra tyngd i bollarna av det. Det kan vara bra att ha en sil till själva fyllandet också.
Börja med att vaxa en bit tråd, fäst sedan tråden och sy ihop två av sidorna med kaststygn, lägg till en bit och sy en sida till, här brukar det vara lagom att fästa tråden och ta en ny. Sy sedan ihop de två sista sidorna men lämna en liten bit på den sista sidan (där du ska fylla bollen), låt en bit tråd vara kvar så att du kan sy igen den awn.
 
Sätt dit silen och häll i linfrön, fyll på så att det känns lagom.
 
Sy sedan igen den sista biten o fäst tråden. Nu är det bara att göra två till och börja jonglera. Eller ha dem som prydnad, för de blev ju ganska fina.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Sandra:

Jag kan ju inte jonglera för fem öre så just bollarna intresserar mig inte så mycket tmen jag blev ändå väldigt inspirerad av bilderna. Tänker att man borde kunna göra supersöta små mockasiner med läderbitarna också? Kanske är något jag får klura lite mer på :) Och åh, vilken dröm att få ärva massa material sådär!

Svar: det är aldrig för sent att lära sig ;) Absolut, vi ska ev åka till medeltidsveckan, så då tänkte jag sy ett par till Wincent , men det finns ju flera modeller man kan använda sig av för att ha i vanliga fall med :) Ja det är verkligen jätteroligt, jag har även lite grejer som han har testat att göra, tex med emaljering och metall :)
inspirami.blogg.se