DIY antiloop upgrade

Som många andra har vi en antilopstol hemma, för er som inte vet så är det alltså en barnstol. Det kanske inte är något vi skulle ha köpt själva, men vi fick den och så länge den funkar så funkar den. På Ikea finns det en dyna man kan köpa till, det är en upplåsbar del och ett överdrag, dynan är superbra men överdraget är ingen höjdare. Jag tänkte visa hur man lätt syr ett eget överdrag istället. 
 
 
 Så här gjorde jag:
Lägg tyget (eller tygerna, jag använde olika till fram och baksida) dubbelt, räta mot räta (eller de två tygstyckena räta mot räta). Vänd det medföljande överdraget ut och in och nåla fast det, rita av längs med kanten och klipp ut. 
 
Börja med att sicksacka eller overlocka (båda tygerna för sig) längst ner på tyget, där det ska vara öppet. 
 
Sy sedan en raksöm 1 cm in runt hela och sicksakcka sedan kanten, eller overlocka den som jag har gjort. 
 
Sedan vill man ju ha något sätt att stänga den på, jag hade tänkt att sätta dit tryckknappar, men jag hade inte tillräckligt många hemma. Efter lite funderande kom jag fram till att jag skulle sätta dit band så att det går att knyta ihop den, såklart hittade jag inget som direkt passade. Men skam den som ger sig, jag kom på att väldigt många tröjor har sådana där band som förhindrar dem från att åka av galgen(ja precis de som alltid åker fram och syns när man har på sig tröjan), så jag tog en tur i garderoben och klippte av några band som jag använde. Fint återbruk? va ;) Jag sydde bara dit banden med jämna mellanrum och sedan sydde jag även en stickning och fållade upp själva kanten. Man kan ju såklart sy dit en dragkedja också som det är på Ikeas överdrag, men sy då dit den först innan du syr ihop allt istället. 
 
 
Före (bildkälla) och efter.
 
Jag tror att jag ska sy en till, fast istället för bara ett överdrag ska jag göra den som en dyna, så att man tvätta hela dynan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Sandra:

Blir så pepp på att sy varje gång jag ser att du gjort något sånt här. Tänk så mycket man kan förändra med så små medel. Tack för inspirationen :)

Svar: Vad roligt! Ja precis, älskar när man gör saker som är enkla att fixa till men som ger stor effekt :)
inspirami.blogg.se