Monthly Makers Vår

Åh våren! Äntligen är den här på riktigt! Vitsippor, blåsippor, tulpaner och påskliljor tittar upp överallt och fåglarna kvittrar när man går ut. Helt underbart, även om jag är en av dem som blir lite deppig på våren så uppskattar jag det verkligen. Det är extra härligt med Monthly Makers när det är så för man får så mycket pepp och inspiration, jag ser verkligen fram emot att se vad alla har skapat på det här temat!
 
Först tänkte jag göra något med fåglar och jag funderade på att rita en bild, men så kom jag på att jag hade ett provrör liggande nånstans och fick direkt en idé på vad jag ville göra. Det blev en väldigt enkel och stilren vas.
 
För att göra en din egen behöver du det här:
ett provrör (mitt "provrör" är egentligen förpackningen från en vaniljstång). plankbitar, dyckert (spik med små skallar), och ev trälim & bets/färg. Verktygen som behövs är en såg, en skruvdragare, borr och hammare.
 
Gör så här:
Börja med att såga träbitarna så de passar storleken på ditt provrör och slipa av kanterna. 
Ta träbiten som ska vara överst och borra ett hål i centrum av träbiten, borren bör vara lika stor som provrörets diameter. Slipa lite runt kanten på hålet. 
Förrborra hål där du ska spika ihop delarna och spika sedan ihop den helt enkelt. 
Slipa den så att du får finishen du vill ha och betsa/måla den om du vill. Jag betsade med ett lager vattenbaserad lackbets. Spikarna syns lite när man bara betsar men jag tycker inte att det gör något. 
 
Sen fick den bo med min vassamling i köksfönstret, jag tycker att det blev superbra.
 
Ute i rabatten hade de här fina tulpanerna kommit upp så det fick komma in två stycken och sprida lite vår inomhus.
 
Gå in och kommentera det här inlägget hos Ruth för att visa vad du har gjort och för att vara med i sammanställningen i slutet av månaden! 
 

 

Vi som driver Monthly Makers är:

AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessicaMikaelaRuth,  SandraStina och Wilda

 

I vår Facebookgrupp We are Monthly Makers kan den som vill diskutera aktuellt tema, tipsa, visa, bolla frågor och idéer eller prata skapande i allmänhet, kika in där.

Vi finns också på www.MonthlyMakers.com och på vår vanliga Facebooksida.

 
  På Monthly Makers Pinterestsida kan du hittar du inspiration på Monthly Makers teman! 
 
 

 
 

 
#1 - - Mikaela Puranen:

Gud så fint!!! Älskar det rena trät mot de gröna! Jag måste nog göra ett liknande för jag har också något provrör liggandes!

#2 - - Sandra:

Men åh, lyx med tulpaner som redan blommar! Tycker ditt bidrag blev så himla fint och att det framför allt passar otroligt bra ihop med de andra vaserna i köket. Har vi fått se hur ert kök ser ut förresten? Blev nyfiken nu :)

#3 - - Stina - Stinas tillvaro:

Så himla fint och avskalat. Har ju fått dille på provrör så får kanske göra något liknande jag med :)

#4 - - Wilda:

Jag gillar verkligen när du gör avskalade konstruktioner där materialets egen charm sätter tonen. Det gör så oroligt mycket. Och jätteimpad över din handlingskraft när det gäller att använda såg och borr. Känns som ett område där jag behöver steppa upp lite.

#5 - - Josefin:

wow så fint! en sån skulle en ju inte säga nej till liksom!

#6 - - Hanna:

Vad fint, en riktigt bra idé.

#7 - - Alicia:

Alltså Annica, detta är ett sååå proffsigt och vackert bygge! Du är så himla skicklig, inte minst med trä, och det fascinerar mig (som gärna skär av mig tummen om jag försöker tälja något finare än spänt). Den där vasen helgar på något vis vad som än står i den, det är som att den lyfter fram, förhöjer och ramar in blomman och den effekten är ju ovärderlig.
Magnifikt <3

#8 - - Mary Sane:

Vacker, stilren, poetisk. I like! Skitbra och skitsmart att du använt vaniljförpackningen! Älskar återbruk.

#9 - - När Annie fotograferar i Kalifornien:

Jättefin!! <3 Har en liknande fast den är köpt, hittade den på rea för en femtiolapp med fyra små flaskor i. Jättefin!