Montly Makers Oktober - Drömfångare DIY

Här hemma har vi haft sjukstuga hela veckan, därav bristen på inlägg här, men jag måste säga att jag blir superglad av att se att ni är inne och kikar ändå. Nu är jag i alla fall på bättringsvägen, även om jag inte är helt hundra så orkar jag i alla fall pyssla lite här hemma. 
 
Till månadens Monthly Makers tema Garn hittade jag mycket inspiration på vad jag ville göra, men en sak som jag älskar och har velat göra länge är en lite större drömfångare. Tidigare har jag fyndat broderiringar och garn på loppis så det hade jag redan hemma och pärlorna tog jag från ett par armband. Jag hade velat ha lite fler fjädrar, de flesta jag hade var för stora, jag brukar plocka med mig fjädrar när jag hittar dem liggande ute i naturen så det fick bli lite som det blev.
 
 
 
Jag tänkte bara visa lite snabbt hur man knyter en drömfångare.
Börja med att fästa garnet med en knut, sedan tar du garnet över ringen, bakom och igenom öglan. Forstätt så runt hela ringen. Desto mindre avstånd det är mellan öglorna desto mindre hål blir det i nätet.
 
När du kommit runt hela ringen fortsätter du genom att göra öglorna på mitten av garnet som är mellan öglorna på ringen. Och sedan gör du helt enkelt likadant tills drömfångaren är klar, då är det bara att knyta en knut för att avsluta (på bilden ovan har jag precis påbörjat det tredje varvet). 
 
Vill du ha pärlor i så är det bara trä på på garnet och placera där du vill ha dem. Jag valde att bara ha tre stycken nära mitten.
Under själva drömfångaren har jag dekorerat med en massa garn, lite flätor av garn, makramé, pärlor och fjärdrar. (Kolla vad olika drömfångaren ser ut med olika bakgrund!)
 
Kom ihåg att gå in hos Beata och länka erat bidrag i hennes inlägg som dyker upp under dagen!
 
Följ Monthly Makers på Facebook och Instagram se vad som är på gång!
 
Förutom jag själv är det de här 11 bloggarna som ligger bakom Monthly Makers:
SandraMikaelaJessicaJessEmelieElsaBeatriceBeataAnna MaríaAliciaAgnes
 
 
#1 - - Borgmästaren:

Gillar din drömfångare - du gjorde supersnyggt i mitten med så många varv. Dessutom består den ju nästan endast av just garn. ;)

Svar: Tack! jag blev riktigt nöjd med det i mitten (även om det kanske inte var helt meningen från början), jag körde mest på känn bara :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Anna María:

Jättefin drömfångare! Vill också ta mig tid att göra en.

Svar: Tack! Tycker jag att du ska, tar man lite glesare mellan öglorna så behöver det ju inte ta så lång tid heller :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Form&Känsla:

Ser klurig ut att göra, men fint blev det!
/linda

Svar: Det ser nog klurigare ut än vad det är faktiskt. Tack!
inspirami.blogg.se

#4 - - Ruth | HungryHeart.se:

Spännande att äntligen få veta hur man gör drömfångare! (Jag är en sådan där typ som alltid vill veta hur saker funkar). Jättefin!

Svar: haha jag är likadan, vill helst veta hur allt funkar, jämt :P men man lär sig mycket på att vara sån. Tack!
inspirami.blogg.se

#5 - - Mikaela:

Wow så fin! Så kul att du visar hur man knyter mittendelen, har alltid funderat på det! Nu kanske jag också vågar mig på att göra en :)

Svar: Tack! Det tycker jag absolut, ser fram emot att se hur din blir :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Alicia:

Vad fin den blev! Väldigt välgjord och jag tycker om detaljerna med makramén. Tycker dock att det är svårt med såna här grejer som är andliga/spirituella symboler för folket som skapar dem - det är så lätt att en trivialiserar det när en gör egna "enbart" för dekoration/eget kreativt utlopp. Just drömfångare är i och för sig så vanliga så de kanske inte är lika problematiska, jag vet inte.

Svar: Tack! Jag rotade fram lite gamla makraméböcker i bokhyllan och fastnade för de där spiralerna :) Jo det ligger nog lite i det du säger, man ska nog ha med sig lite av historien bakom när man gör sådana grejer om inte annat.
inspirami.blogg.se

#7 - - Katarina:

Tack för beskrivningen, jag har tänkt googla många gånger men tänkt att det kommer vara så avancerat att knåpa ihop en drömfångare så jag har struntat i det. Och sen verkar det ju ganska enkelt när du beskriver det, iaf grunden, sen gäller det ju att få till helheten. Gillar väldigt mycket att du låter olika former hänga ned under den.

Svar: Varsågod! Hoppas att du kan använda den om du testar att göra en (vilket jag såklart tycker att du ska). Till helheten så tror jag man bara ska gå på det man själv gillar och tycker är fint så blir det bra till slut :)
inspirami.blogg.se

#8 - - Mary Sane:

Såå fin! För övrigt blev jag kär i tapeten i bakgrunden, haha. Och för att inte tala om din blogheader - får rysningar i hela kroppen av de ljuvliga färgerna. :D

Svar: Tack! Visst är tapeten fin, har haft den i drygt tre år och inte tröttnat än ;) Vad glad jag blir, så roligt att höra!
inspirami.blogg.se