RECEPT: Världens godaste chokladrutor

 
Det här är det absolut godaste receptet jag vet på chokladrutor, jag vet inte var jag har fått det från men jag har haft det uppskrivet hur länge som helst. Jag tänkte att jag skulle åka och hälsa på på jobbet i veckan, det känns som att det var hur länge sen som helst som jag var där sist så jag tänkte ta med mig lite fika och vad passar väl bättre än den här. Det är också gott att ha i lite hackade nötter och/eller hackad coklad om man vill variera lite. Den är god som den är men man kan ju lyxa till det lite glass också om man vill.
 
Chokladrutor
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakao
150 g smält smör
 
Glasyr
2 hg florsocker
4 msk smält/flytande smör
5 msk lite avsvalnat kaffe
1-2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
 
Kokos till garnering
 
 
Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Smält smöret (jag brukar göra det i micron) och sätt på kaffet. 
 
Botten:
Visa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en bunke.
Ha i mjölken i ägg och sockersmeten.
Vispa i mjölblandningen
Ha till sist i det smälta smöret och vispa så att det blandas ordentligt.
Häll upp i en smord långpanna och grädda i ca 10 min. 
 
Glasyr:
Ha i alla ingredienser i en bunke och vispa ihop det för hand. 
 
När kakan är färdig ta ur den ur ugnen, ha på glasyren och strö på kokos.
Skär upp kakan medan den är varm (så rinner det ner lite glasyr i skarvarna också).
 
 
 
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt :D

#2 - - Louise:

oh så gott :D

#3 - - Beautybyvannii:

Åh, älskar chokladrutor! Ska pröva det här receptet! :)

Svar: Jag med! :D det tycker jag absolut att du ska göra!
inspirami.blogg.se

#4 - - Sara:

Jag har provat att baka dem nu och de blev verkligen superbra! :) Tack för fin och inspirerande blogg!

Svar: Kul att du gillar dem! Tack så jättemycket! det är alltid lika roligt att höra :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Robex Lundgren:

mums

#6 - - Anonym:

Är det inte samma recept som från 7 sorters kakor? :)

Svar: Det vet jag inte faktiskt, jag vet som sagt inte var jag har fått det från, jag har det bara uppskrivet sedan hur länge som helst tillbaka. Men är det därifrån så så all cred till dem! :)
inspirami.blogg.se

#7 - - Ebba:

Gud vad gott!!!

#8 - - joe:

Sååå gott det ser ut :)

#9 - - Sara:

Ser HUR gott som helst ut! Mums!

#10 - - Julia :

Åh, gud så gott...

#11 - - bella:

Muumsigt!

#12 - - JUNITJEJ:

Mums, så gott!