DIY: Förvaringskorg av tapet

 
I vår hall har vi numera en hylla som räcke till trappen och jag har försökt hitta förvaringskorgar till den men än så länge har jag inte hittat några som passar måttmässigt. Så då tänkte jag såklart att det borde gå att göra egna. Eftersom vi fick tapet över när hallen tapetserades tänkte jag att jag kunde använda den. Men efter att ha gjort en korg på det här sättet kände jag att nja det får nog räcka med en. Att göra/fläta själva korgen var roligt...men att vika alla längderna var inte min grej helt enkelt, alldeles för enformigt och så fick jag ont i tummarna av allt vikande (nej jag skojar inte haha). Det skulle nog funka att göra flera mindre korgar, större korgar var sådär roligt helt enkelt. Men jag tänkte i alla fall visa hur jag har gjort.
 
 
Börja med att mäta ut hur långa dina remsor behöver vara, hur breda du vill ha dem och hur många du behöver. Jag gjorde mina remsor 3,5cm breda och har då vikt tapeten så att det är 5 lager tapet i varje remsa. Jag använde 7st remsor som var 87cm (h+h+d + 20cm) långa, 4st 92 cm (h+h+b+20cm) långa och 6 st 102 cm (omkretsen+10cm).
 
 
Börja med att fläta det som ska bli botten (min är 20x26cm), se till att det är lika mycket av varje remsa över på varje sida om botten och sätt en bit dubbelhäftande tejp eller limma lite i hörnen så att den håller formen. 
 
 
Sedan är det dags för första varvet, fläta varannan framför och varannan bakom, använd klädnypor eller gem för att hålla allt på plats och avsluta med att vika in ändarna så att det ser ok ut både från ut- och insidan, fäst med tejp eller lim (se bilden till vänster).
 
Fortsätt att fläta likadant till du kommer upp i den höjd du vill ha, jag satte skarvarna på olika ställen varje varv, kontrollmät sidorna och sätt en bit tejp eller lim för att den översta remsan ska hålla sig på rätt plats (bilden till höger).
 
 
Nu är det dags för den sista långa remsan, sätt dit den på insidan med hjälp av gem och se till att skarven hamnar mitt på en av de remsor som sticker upp (bilden till vänster). 
 
Nu ska de remsor som sticker upp vikas in, jag gjorde så att varannan remsa vek jag in under den sista långa remsan (fäste med dubbelhäftande tejp), se bilden till höger.
 
 
Då ser kanten ut som på bilden till vänster ungefär. Varannan vek jag helt enkelt in under den 2:a horisontella remsan uppifrån, när det är färdigt ser det ut som på bilden till höger. Det finns säkert bättre sätt att göra det på, men det här var det jag kom på när jag satt och gjorde korgen.
 
 
Såhär ser flätningen ut på långsidan på min korg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Stina - Tillvaron.se:

Så smart! Vi har tapet över från när vi gjorde om gästrummet i vår lägenhet och några extra förvaringskorgar vore perfekt. Får se om jag vågar mig på några egna :)

Svar: Det tycker jag att du ska testa :) det kostar ju inget att pröva så att säga ;)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Men så fint! Det här var nog den finaste flätade korgen jag sett, så himla snyggt att ta en lugnar tapet och göra det av! Såg en som var gjord av reklamblad och den var alldeles för skrikig i färgerna för min smak.

Svar: Åh tack! Så kul att höra :) jag gillar också när det går lite mer i samma ton :)
inspirami.blogg.se