DIY: Bygg en hylla

 
Att bygga en hylla är nog egentligen lättare än man tror, sen beror det på vilka verktyg man har, rätt verktyg underlättar massor, men det går att improvisera också. Det man behöver i verktygsväg är skruvdragare, borr, bits, skruvar, vinkelhake, spackel och spackelspade, slippapper, färg och pensel och såg (ev). 
 
Nu kanske ni tänker, men varför ska jag bygga en hylla när man kan köpa en billy superbilligt på Ikea...men det är inte alltid att det måttet man behöver på hyllan finns att köpa så fördelen är väl framförallt att man kan göra den i vilken höjd och vilken bredd man vill. Sedan kan man smycka ut med lister, ha fasta eller flyttbara hyllplan, ha baksida eller inte, möjligheterna när man bygger en själv är så mycket större. Och sen tycker jag att det är lite roligare att ha något man har gjort själv. 
 
Men först behöver man en ritning och den behöver inte vara avancerad på nått sätt, det som är viktigt att få med är alla måtten så att man vet dels vad man behöver köpa för material och dels för att veta hur man ska sätta ihop hyllan. Som ni ser är min ritning ganska plottrig och inte så snygg, men huvudsaken är att jag själv vet vad jag menar.
 
Börja med att åka till bygghandeln och köp det material du behöver, jag har använt mig av limträfogskivor som är 20cm breda. En av de viktigaste grejerna man gör är att kapa brädorna i rätt längd och med ett rakt snitt. Jag använde en elektrisk kap-och gersåg, det är ju kanske inte det vanligaste man har hemma, men ofta kan man be dem på bygghandeln att kapa delarna i rätt längd. Ett rakt snitt är viktigt för att när du sedan sätter ihop hyllan så blir den i stort sett vinkelrät på en gång. Man kan såklart såga för hand också, men att få det rakt då är inte min starka sida i alla fall. 
 
Nu syns inte det på ritningen, mend et nedersta hyllplanet har jag tänkt ska vara flyttbart, när man då sågar till det hyllplanet så behöver det vara några millimeter kortare.
 
 
När delarna är utsågade börjar jag med att mäta ut var hyllplanen ska sitta på de skivorna som ska stå på höjden (jag markerar på den sida som blir insidan av hyllan sen). Hyllplanet längst ner hamnar lite högre upp för att jag har tänkt att ha en list där nere (bilden överst och till höger på skivan), markera var med en penna och vinkelhake. Om du vill ha ett flyttbart hyllplan markerar du ut var du ska borra hålen. 
 
För att borra hålen och inte borra för djupt (man vill ju inte att borrhålen ska synas från utsidan) kan man markera med maskeringstejp på borren så långt ner som ska borra (se bilden nere till vänster). Sen är det bara borra så ser det ut som på bilden nere till höger.
 
 
Lägg sedan ut hyllan som den kommer se ut ihopsatt, hyllplanen på rätt ställen osv (se bilden överst).
Sedan är det dags att sätta ihop hyllan. Jag brukar förborra (med en lite mindre borr än vad skruven är) och sedan försänka hålet (så att jag kan spackla över skruvhuvudet sedan), se bilden nere till vänster. Jag gör så att jag håller hyllplanet på plats med ena handen och sedan borrar på "känn", men man kan ju också mäta ut var man ska borra om man vill vara noggrann. Sedan är det bara att dra i en skruv.
 
När man sedan har borrat, försänkt och skruvat ihop hela hyllan (under tiden man gör det är det bra att kolla med vinkelhaken så att den blir rak) är det dags att spackla, för att det inte ska synas när man har målat sedan så behöver man spackla, låta torka, slipa av och sedan upprepa ytterligare en gång. 
 
Nu är det dags att måla. 
Om man använder limträfogskivor bör man måla över kvistarna med kvistlack två gånger innan man målar på grundfärg annars är risken att kvistarna "blöder igenom" efter ett tag. Efter grundfärgen så täckmålar man två gånger (i alla fall om den ska vara vit). Jag använder Beckers snickerislip som grundfärg och Beckers snickerifinish glans 40 för täckmålning. 
 
Eftersom min hylla ska fungera som ett räcke till trappen och vara platsbyggd så skruvade jag först fast hyllan där den skulle sitta, sedan satte jag dit listerna längst ner och så satte jag även dit en baksida av masonit på hyllan.
 
 
För hyllplanet som ska vara flyttbart använde jag mig av beslaget på bilden till vänster, den runda delen in i hålet och den platta delen mot hyllplanet så ligger det stadigt sedan. 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Vad fint! Och så duktigt att bygga en egen hylla, önskar jag vågade mig på att bygga något själv, men jag tror att allt skulle bli jättesnett och vingligt... Riktigt bra gjort och korgen passade ju utmärkt där!

Svar: Tack! Just do it! Jag tror du skulle fixa det, bara att testa! Ja korgen passade bra, till och med så att sambon tyckte att jag skulle göra en till som kan stå bredvid :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

Du är verkligen så grym! Älskar känslan när man har byggt ihop något alldeles själv. Känner mig som king of the world typ! Hur mår du förresten? Känns det lättare nu när det börjar närma sig slutet eller är alla krämpor detsamma? :*

Svar: Tack! Eller hur, det är en så härlig känsla när man skapar nåt, särskilt nåt som man kanske tänker är lite svårt. Ja mentalt är det mycket lättare, det är lättare att hantera allt även om jag fortfarande mår illa, är trött och foglossningen har blivit värre så känns det lättare, men jag kan ju säga att jag räknar ner ;)
inspirami.blogg.se