DIY: Betongägg

Såhär till påsk är det ju lite roligt att pyssla lite, jag gillar betongrejer, jag tycker att de får så fin finish och så är det lätt att måla lite på om man vill göra nåt extra. För ett par år sedan fick jag för mig att göra ägg av betong som påskpyssel.
 
Jag gjorde ett stort ägg och sex stycken små. Tyvärr hittar jag inte bilderna på hur jag gjorde (jag har för mig att jag tog bilder iaf) men jag ska försöka förklara så gott jag kan. 
 
 
Till de små använde jag vanliga ägg som form, när jag skulle äta ägg så gjorde jag helt enkelt ett hål i botten, ca 1,5-2cm i diameter och sedan sköljde jag ur ägget så att det fick torka. När jag sedan hade sex stycken var det bara att börja.
 
Gör såhär:
1. Häll i lite olja (jag använde vanlig matolja) i äggen och snurra runt lite så att det kommer på hela insidan av skalet.
2. Sätt äggen med hålen uppåt i en äggkartong.
3. Blanda ihop lite betong, jag brukar blanda på känn och till det här behövs inte så mycket. Börja med att ta lite betongpuler i en plastbunke och ha sedan i lite vatten (mindre än du tror) blanda ihop och reglera med mer vatten/mer betongpulver, konsistensen ska vara lite som gröt. Till det större ägget kan gröten vara lite tjockare.
4. Fyll äggen, jag använde en lite sked, skaka äggkartongen lite under tiden du fyller äggen så att bubblorna stiger uppåt, fyll ägget helt fullt. 
5. Låt äggen stå och härda i ett par dygn och knacka sedan bort äggskalet.
 
 
Till det stora ägget använde jag ett påskägg i plast som form, jag gjorde ett lite större hål i botten ca 4cm i diameter och tejpade ihop de två delarna med silvertejp. Sedan ställde jag ägget med botten upp i en kruka och efter det är det bara att följa stegen ovan. De blir verkligen supersnygga att ha i en påskgrupp inne, en kruka ute eller som ren dekoration. Lycka till!
 
#1 - - Sandra Lundin:

Men åh, så fina! Har ju fortfarande aldrig testat att göra något i betong så det känns lite läskigt. Det här blev hur som helst superfint :)

Svar: neeej känn inte så, det är inte alls läskigt ju :) köp hem en säck och testa bara :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela Puranen:

Så fina! Min mamma försökte göra ett ägg av ett påskägg i plast, men det blev så att hon gjöt två halvor och limmade ihop dem, det här var ju mycket smartare! För jag antar att du använde ett påskägg i kartong eller vad de nu är gjorda av? Lite lättare att göra hål i än ett i hårdplast :)

Svar: Tack! Jag använde ett i plast, jag knipsade upp ett hål i botten med en avbitare och hade inga problem, men det kan hända att plastäggen som finns är gjorda i lite olika typer av plast kanske?
inspirami.blogg.se

#3 - - Alicia:

Wooooooooooooooow ååååååh alltså jag får göra ett påskinspoinlägg till tror jag. Framför allt måste jag åka till mamma och försöka begripa mig på betong (som jag aldrig har jobbat i) för DESSA VILL JAG GÖRA!

Svar: Om inte annat kommer det alltid fler år ;) jag tror att många tänker att det ska vara svårt att jobba i betong men det är nog mycket lättare än man tror, så kör bara kör!
inspirami.blogg.se

#4 - - Stina:

Men åh, så himla tjusiga! Älskar materialet och det kanske är så svårt trots allt att prova på, har inbillat mig att det är det :)

Svar: Tack! Nej men precis, som jag skrivit i kommentaren innan jag tror att man tror att det är svårare än vad det faktiskt är, så det är bara att testa! :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Life by ScienceHelena:

Vilken bra idé! Är det den mest finkorniga betongen du använder när du gör dessa fina påskägg? Ha en fin dag!

Svar: Ja precis, den som kallas för finbetong brukar jag använda :) Tack desamma!
inspirami.blogg.se