Monthly Makers Juli - Constellation Lantern

Wow vad fort det går, nu har vi avverkat mer än hälften av årets Monthly Makers utmaningar! den här månaden var det ju rymden som var temat och jag kände direkt att jag ville göra något med stjärnor, jag har alltid älskat att kolla på stjärnorna på natten och skulle helst ha en egen stjärnhimmel i sovrumstaket, men det känns som ett aningen stort projekt. Jag gjorde det i en mindre skala och gjorde en stjärnlykta istället. 
 
Jag har försökt göra den efter riktiga stjärnkonstellationer, i mitten syns Eridanus, lite till höger Cetus och uppe i mitten Perseus. Sedan skymtar man Aries nästan längst uppe till höger som också "råkar" vara Wincents stjärntecken :)
 
 
Jag tog helt enkelt och skrev ut ett papper med stjärmkomstellationer på, la det över ett svart papper (med samma mått som vasen som ska kläs in) och började stansa ut hålen med en syl, med en handduk dubbelvikt under blev det lagom stora hål (jag fick göra hålen mycket större än vad jag trodde från början). Sedan stansade jag lite mindre hål runt om konstellationerna lite sporadiskt sådär.
 
När själva stansningen var klar, tejpade jag ihop skarvarna på insidan och limmade lite på utsidan för att få cylinderformen. Sen var det bara att trä på den på vasen och lägga i en liten batteridriven ljusslinga.
 
Först prövade jag med ett vämeljus i, men då blev skenet väldigt svagt som ni ser på bilden till vänster. 
På den högra bilden ser ni hur den ser ut i dagsljus.
 
Glöm inte att gå in hos Jess och länka era bidrag till månades tema under hennes inlägg! Det ska bli så spännande att se vad alla har gjort!
 
Följ oss på Facebook för att se vad som är på gång på Monthly Makers. 
 
Vi som håller i Monthly Makers projektet är:
SandraMikaelaJessicaJessEmelieElsaBeatriceBeataAnna MaríaAliciaAgnes och så jag såklart!
 
 
#1 - - Mikaela:

Den blev superfin! Älskar stjärnbilder och det här var så vackert!

Svar: tack! jag med! det är något speciellt med dem :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Jessica:

Fantastiskt! Älskar alla skapelser som använder sig av ljus ju, så det här är alldeles magiskt!

Svar: det är så himla roligt att höra att det är fler som gillar det man gör :P Jag kanske skulle gjort den till Magitemat istället ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Alicia:

Snyggt! Håller med Jessica om att det är kul att så många jobbat med ljus - det är ett häftigt och svårt material! Väldigt fin blev lyktan och barnsäker i och med ljusslingan :)

Svar: Kan inte annat än att hålla med! ljus är helt underbart och kan transformera både sig själv och omgivningen beroende på om det är tänt eller släckt och även beroende på vilken färg det är på ljuset.
inspirami.blogg.se

#4 - - Sandra:

Roligt att du gjort efter riktiga stjärnbilder. Är sugen på att försöka lära mig dem så att jag kan hitta dem på himlen så småningom :) Ditt bidrag var hur som helst både smart och vackert och alldeles perfekt för de här höstiga kvällarna ;)

Svar: Ja visst vore det coolt att kunna typ alla! men åh! får en bild i huvudet av att jag står och berättar om stjärnbilderna för Wincent när han är lite äldre, det kanske vore nåt :) Ja kanske lite väl höstig med tanke på att det är Juli, men vad gör man inte när man får en idé + att vädret har ju varit rätt höstigt ändå med allt regn ;)
inspirami.blogg.se

#5 - - Sia:

Himla bra idé. Gillar stjärnbilder och så mysigt att kunna tända en stjärnhimmel själv :)

Svar: Ja det blev verkligen supermysigt! :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Vajb:

Åh! Vilken fin lampa! :)

Svar: Tack! och den är verkligen superenkel att göra!
inspirami.blogg.se

#7 - - Jess:

Så fin! Tänk så mysigt att tända den om kvällarna och se stjärnorna spela på väggarna :)

Svar: Tack! Ja jag tycker den blev supermysig :)
inspirami.blogg.se