Fina Dalarna - del två

I Dalarna har det brytits mycket silver och järn och idag finns en kulturslinga som kallas för silverringen som går genom några ställen i Silvberg och Säter.
 
Vid Östra Silvbergs gruva hittar man Storgruvan som har turkost vatten! Det är en av Sveriges äldsta silvergruvor och hade sin storhetstid under 1400-talet.
 
 
I närheten av gruvan finns också en gammal medeltida ödekyrkogård. 
 
 
I Grängshammar hittar man gammal järnbruksmiljö med byggnader uppförda i slaggflis. 
 
 
Kolhusruinen med sina pelare
 
 
och såklart en sjö
 
 
i Bispberg hittar man också en järngruva och den så kallade Vasalaven som syns på bilden ovan. Jag upplevde inte just det så speciellt kanske.
 
 
Däremot finns Bispbergs klack i närheten, det är en liten vandring på runt  1,5km uppför innan man kommer upp.
 
och på vägen upp såg vi ett parti med en massa mjuk mossa, det ser så inbjudande ut, jag var så sugen på att bara lägga mig och sova där
 
När man kommer upp finns det förutom en vacker utsikt även ett vindskydd med grillplats 
 
 
och ett utsiktstorn som man kunde klättra upp i för att komma över trätopparna, tyvärr var kanten så hög så man knappt såg ut.
 
 
men jag tycker att utsikten nedanför inte var så dålig den heller. 
 
Här hittar ni del ett av Fina Dalarna
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Superfina bilder! Gruvor och kalkbrott med vatten är så himla fina! Det första (av bara två stycken haha) dyket jag gjorde i Sverige var i ett kalkbrott som såg ut ungefär sådär!

Svar: Ja det är verkligen nått speciellt med det :) det var första gången jag såg så riktigt turkost vatten här i Sverige också. Vart någonstans var du och dök då?
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Det var i Vagnhärad utanför Södertälje ungefär! Fanns inte jättemycket att se vad det gäller liv, några kräftor typ, men det var coolt ändå :)

Svar: haha häftigt ändå! jag måste verkligen testa på att dyka nån gång! :)
inspirami.blogg.se