Tulpanens dag

Idag är det Tulpanens dag och i år är det 25-årsjubileum! I Sverige odlas ca 150 miljoner tulpaner varje år. Men det är väl egentligen Holland som är tulpanernas land, jag skulle vilja åka dit nåt år under våren för att besöka tulpanodlingar och uppleva tulpansäsongen där. Men i år får jag nog nöja mig med att köpa en bukett, ni hittar lite tips för hur man får dem att hålla sig så länge som möjligt lite längre ner och så bjuder jag på en tulpanmålning jag gjorde under temat vår när jag gick på konstskolan. 
 
 
Tema vår - Tulpaner (Olja)
 
 
Tips för tulpaner
För att få dem att hålla sig längre, kapa 1-2 cm av stjälkarna och ställ dem i svalt vatten med plasten på. Låt de stå i plasten eller med stöd i 1-2 timmar innan du tar bort plasten/stödet för att stjälkarna ska hålla sig raka. Fyll på med vatten varje dag.  
 

Försök att hitta en dragfri och sval plats åt dem. Undvik direkt solljus och placera dem inte nära färsk frukt (etylengasen som avges av frukten påskyndar tulpanernas åldrande