Nyttiga chokladbollar till helgen kanske?

För ett tag sen rörde jag ihop lite nyttigare chokladbollar, basen består av dadlar och nötter, kanske ett alternativ till godis som innehåller massa näring istället för socker och tillsatser. Jag använder mig av vaniljpulver, men vaniljstång funkar lika bra.
 
 
Nyttiga chokladbollar
12 st dadlar
1 dl cashewnötter
1 dl sötmandel
1 dl havregryn
2 msk kokosolja
3 msk kaffe
3 msk raw kakao
1 tsk vaniljpulver 
1 krm salt
ev vatten
 
Gör såhär:
Blötlägg dadlarna en liten stund för att de ska mjukna lite, skär sedan i mindre bitar.
Mixa cashewnötter och sötmandel till mjöl med en stavmixer eller dyl.
Lägg i dadlarna och mixa lite till.
Ha i resten av ingredienserna (forutom vattnet) och blanda runt med en slev och/eller händerna. 
Om smeten blir lite för torr har du i lite vatten och är den lite för blöt kan du ha i lite mer havregryn.
Gör bollar och rulla i kokosflingor, hackade nötter eller nått annat du vill ha.
Klart!
 
 
#1 - - Matilda:

Bästa bollarna! Gör min variant säkert en gång i veckan. Jättebra energipåfyllning när man pluggar eller är lite utmattad av någon anledning.

Svar: Eller hur! En riktig energiboost! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - bella:

Mums! Det måste jag testa :D

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra :)
inspirami.blogg.se