Hälsosam Chokladmousse

Känner mig aningen piggare idag, men ibland när man är sjuk så är det ju lätt att tycka lite synd om sig själv, i alla fall gör jag det. Ock inte nog med att att jag fortfarande är sjuk, jag blev också gräsänkling idag då sambon drog till Oslo. Så jag tänkte att jag skulle unna mig nått gott som samtidigt var lite nyttigt. För ett tag sen lånade jag en bok på biblioteket som heter Smarta sötsaker, i den finns många recept på sötsaker utan vanligt socker, men det här var det första jag testade, i originalreceptet ska det vara en gnutta chili också, men den skippade jag. Jag brukar ha lite svårt för kombinationen banan och choklad men det här var riktigt god. 
 
Chokladmousse med banan och cashew
4 port
2 mogna bananer
4 msk kakao (eller raw kakao)
1 dl naturella cashewnötter
1 dl vatten
en klick honung
riven kokos till topping
 
Mixa cashewnötterna till mjöl med en stavmixer, ha i resten av ingredienserna utom kokosem och fortsätt mixa till du har en relativt krämig konsistens. Ställ in i kylen en stund och servera med kokos på toppen.