DIY: Oljelampa av glödlampa

Det här är något som jag har velat göra jättelänge och nu äntligen blev det av. Det är lite pilligt men inte så svårt egentligen. Så här gör du:
Det här är det du behöver ha, förutom det på bilden behöver du en veke och något att göra själva vekeshållaren av. Det finns även vekeshållare att köpa, men jag har inte testat det. 
 
Börja med att ta avbitartången och dra bort den lilla pluppen som sitter i mitten på det svarta så att det ser ut såhär. 
 
 
Ta spiken och tryck lite fram och tillbaka så att det svarta lossnar. Du kan också ta tången och dra bort lite bitar om det sitter hårt.
 
 
Nu till det moment som är lite läskigt, ta skruvmejseln och sätt den på kanten av det inre glaset i glödlampan (bilden till höger) och slå med hammarenså att det går sönder och du kan skaka ut innanmätet i glödlampan (lägg det i återvinningen sen för att vara snäll mot miljön). 
 
 
Nu ska glödlampan vara helt tom och se ut ungefär såhär. Nu är det dags att fixa en vekeshållare.
 
Jag tog en ventil till en cykelslang som jag hittade hemma, på den limmade jag på en bricka som var lagom stor att täcka hålet på glödlampan. Sedan tog jag lite ståltråd och virade runt för att få den att sitta bra i hålet, (man skulle nog kunna sätta på nån mutter eller dyl på varsin sida av brickan också istället för ventilen. Sen är det bara att trä i en veke som passar hålet på ventilen/muttern/vekeshållaren. 
 
 
För att göra något som oljelampan kan stå på tog jag en vedklabbe som jag hittade hos mina föräldrar, sågade av en del av den och borrade ett stort hål i den. 
 
 
Jag märkte att den blev ganska ostadig, så jag la i en liten neodymmagnet i botten av glödlampan och så hade jag lite kedja hemma som funkar som tyngd under glödlampan (som inte syns sen), till sist la jag i lite stenar i glödlampan för att täcka magneten och hällde i lampolja. Men man kan ju göra någon stålställning av najtråd som hållare istället om man vill. 
 
 
Jag blev hursomhelst supernöjd med resultatet.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Det här användningsområdet tror jag inte att jag sett för en glödlampa förut, så fint! Gillar verkligen att den fick stå på vedklabben!

Svar: Åh jag blir så glad av alla fina ord, tack! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

Alltså shiit vad du är fiffig! Helt galet. Du borde sälja det till någon tidning :D

Svar: Tack! Hihi kanske ska göra det och bli rik ;P
inspirami.blogg.se

#3 - - Jess:

Snyggt! Träbiten under är verkligen pricken över i, så snyggt tillsammans med glödlampan. Har själv varit inne på att göra vaser av glödlampor men inte fått tummen ur, men nu känner jag mig verkligen inspirerad till att ge det ett försök!

Svar: Jag gillar när det lite industriella som glödlampan symboliserar (i alla fall för mig) blandas med det naturliga i trät. Åh det tycker jag absolut du ska göra, de är superfina också tycker jag! :)
inspirami.blogg.se

#4 - - mia:

Snyggt! Jag bara undrar, är det inte massa farliga ämnen som kommer ut ur glödlampor? Jag har för mig att jag läst att om en lampa går sönder ska man gå ut ur rummet och stänga dörren...

Tack för en fin blogg!

Svar: Tack! Jag använder halogenlampor och i dem är själva halogenlampan fortfarande intakt, det är den delen man skakar ur. Men lågenergilampor är det däremot kvicksilver i (rekommendationen är att vädra och städa upp noggrant om en sådan skulle gå sönder), så dem skulle jag undvika till det här. Men det var bra att du tog upp det :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Ronja knutsson:

Jag som älskar att pyssla och göra ljus och sånt borde verkligen testa det där nästa gång en lampa far slut :) !! tack för tipset

Svar: Varsågod! Absolut, det är så mysigt med massa olika former av ljus tycker jag :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Matilda:

SÅ FINT! Måste testas!

#7 - - Robex Lundgren:

coolt

#8 - - Emmy's Life:

Så otroligt snyggt! Såg en annan som fixade en liknande, fast hon gjorde det hela till en vas att ha några blommor i. Det jag är lite skeptisk till är att den skulle vinkla så lätt .. :o

Svar: Ja jag har ett par sådana hemma också, tillvägagångssättet är ju samma som till den här bara att man inte har veke och vekeshållare. Med magneten och tyngd i botten är den faktiskt väldigt stabil, men man kan säkert komma på andra sätt att få den att stå stadigt också :)
inspirami.blogg.se

#9 - - Biggeros:

Kanonhäftigt!!

#10 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

så himla snyggt

#11 - - Fyrtiotaggare.com :

Verkligen fin! Det är inte så lätt att få bort den där delen. Jag har försökt och lyckats men också misslyckats :)

Svar: Tack! Ja den kan vara lite knepig att få tag på ibland, då kan man ta en spik och slå med hammaren på lite bredvid så att det svarta spricker så brukar man kunna få bort allt :)
inspirami.blogg.se

#12 - - Lovisan:

Wow så snyggt!! Smart!

#13 - - Klara:

Åh, vad coolt!

#14 - - Nicklas:

Himla läckert och fiffigt! Kanske något man skulle testa, tack för tipset! :)

Svar: Tack och varsågod! Det tycker jag absolut du ska göra :)
inspirami.blogg.se

#15 - - Annster:

Blev ju riktigt bra det där :)

#16 - - Monica:

Så kreativt och så läckert. Vilken härlig och annorlunda ge-bort-present det här kunde bli. Snyggt jobbat. Med vänlig hälsning Monica

Svar: Tack! Men åh vilken bra idé, så långt har jag inte ens tänkt, jag ville bara ha en själv ;)
inspirami.blogg.se