DIY: Gör egen tvål

När jag först började läsa om att göra egen kallrörd tvål så tyckte jag att det verkade lite läskigt det här med att använda natriumhydroxid, dels för att den är frätande men också för att om man hanterar den fel så kan det verkligen gå fel! Men till slut tog jag mod till mig och det var ju inte alls så farligt, men jag såg också till att ta det lugnt och ta tid på mig och läsa instruktionerna ordentligt. Sen fick jag massa tips och råd från Cici som har bloggen Alkemisten. Jag använde mig av Soap Calc för att räkna ut hur mycket olja och natriumhydroxid jag skulle ha, dom har också en app man kan använda sig av. Lemongrass & vanillatvålen blev lite lösare i konsistensen och tog längre tid att härda än den andra av någon anledning
 
Jag gjorde två varianter:
 
Honey & Oatmeal
Vatten: 190g
NaOH: 74g
Kokosolja: 250g
Olivolja: 125g
Rapsolja: 125g
Havregryn
Honung
 
Lemongrass & Vanilla
Vatten: 95g
NaOH: 37g
Kokosolja: 125g
Olivolja: 62g
Rapsolja: 62g
Citrongräs ekologisk eterisk olja
Burbon vaniljpulver
 
 
Du behöver: plastskålar som tål micro, termometer, mixerstav, skål till NaOH, form till tvålarna, plastskedar, en lite större plastsked, våg, handskar och skyddsglasögon (det kan också vara bra att ha långärmat på sig).
 
Gör såhär:
1. Mät upp hur mycket NaOH du ska ha, jag hällde i det i en glasburk. Mät upp vattenmängden i en skål så att du har de båda var för sig. Tänk på att vattnet måste vara kallt!
 
 
 
2. NaOH hälls försiktigt ner i vattnet under omrörning, rör om med en plastsked. Först blir det lite grumligt och sedan klarnar det. Det bildas en del ångor här så det är bra att stå under en fläkt, i ett välventilerat rum eller utomhus. 
 
 
3. Reaktionen mellan vatten och NaOH skapar som sagt ångor, men det blir också ganska varmt. Låt vätskan svalna till 30-50 grader.
 
4. Värm oljorna (kokosolja och olivolja/rapsolja) i separata bunkar så att de är lika varma (helst inte över 60 grader). Blanda sedan ihop dem i en lite större bunke. Låt svalna så att de också är 30-50 grader.
 
5. När det skiljer ungefär 10 grader mellan vatten/NaOH blandningen och oljeblandningen och de båda är mellan 30-50 grader. Häll försiktigt vatten/NaOH blandningen i oljorna så att det inte skvätter, rör ihop försiktigt med en plastsked.
 
 
7. Mixa med stavmixer till blandningen börjar tjockna och du kan se ränder av mixern i blandningen.
 
8. Blanda sedan i doft, torra ingredienser och ev färg i blandningen och rör om med en sked. 
 
 
9. Häll upp i formar, jag hade inga speciella formar utan använde mig av urtvättade, torra fil och nyponsoppaförpackningar. 
 
10. Skär upp tvålarna/ta ur formen efter ca 24h
 
11. Lagra tvålen i ca 3-4 veckor sedan är den klar att användas
 
 
Jag har bara hunnit testa Honey & Oatmealtvålen, men den är grymt bra måste jag säga, känns ren och fräsch och löddrar bra, jag kan verkligen rekommendera den. Men nästa gång har jag nog i lite doft också. 
#1 - - Beatrice:

Häftigt! Hade nog aldrig vågat testa med kemikalier på det sättet, i alla fall inte rena kemikalier, en kemist-pojkvän till trots. Men de ser väldigt fina ut!

Svar: Men det var faktiskt inte så farligt, jag tror att så länge man tar reda på all info man behöver och tar det lugnt så är det ingen fara. Men sen beror det förstås på vilka kemikalier det är också, jag skulle nog inte hålla på med vad som helst :P
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Oj, trodde aldrig jag skulle skriva det här, men saknar nästan kemiterminen på mitt program, trots att jag då hatade det då :P Men själva labbandet är ju kul!

Svar: Haha ja det kan lätt bli så. Jag har inte läst kemi sen högstadiet, men jag gillar också det där med att labba :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Anya:

Såå det funkar inte med bordssalt? Motverkar jod den kemiska reaktionen?
Tror du att det skulle kunna gå att vispa med ellvisp istället för att mixa? Funderar även på att skippa kokosoljan, vet inte om det är något vidare smart...
Men roligt och enkelt recept ser fram emot att pröva det

Svar: jag vet inte riktigt hur du menar med att använda saltet, tänker du att du ska göra en salttvål? Vispa med elvisp går säkert jättebra, tänk på att skydda så att det inte stänker upp ur skålen när du vispar bara, risken är ju att det stänker ut lut annars! Det går att byta ut oljorna om man vill, jag använder den här sidan: http://soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp där man kan fylla i hur mycket av vilken olja man vill använda så får man fram tvålens egenskaper och hur mycket NaOH resp vatten man ska använda.
inspirami.blogg.se