Reslängtan och Malagatips

Igår åkte syrran och hennes familj till Gran Canaria och jag är så himla avundsjuk! Inte för att jag kanske skulle kunna göra så mycket på grund av alla graviditetsbesvär, men ändå, jag längtar utomlands till lite värme som bara den. Det fick mig att tänka på resor som jag gjort och jag tänkte berätta om när jag fick för mig att åka till Malaga i några månader. 
 
 
Malaga hamn med Plaza de Torros nere till vänster
 
 
För några år sedan befann jag mig i en situation då jag hyrde en lägenhet i andra hand i Göteborg (och hade gjort det i några månader då jag och min dåvarande gjort slut). Jag jobbade lite som bartender och lite med konserter och på Way out west, lite av varje med andra ord. Jag var nog rätt förvirrad egentligen och visste inte riktigt vad jag ville göra. Men det jag visste var att mitt andrahandskontrakt gick ut den sista september och att jag hade lite pengar över efter en husförsäljning året innan. Jag är en sån person som verkligen inte tycker om vinter, blask och kyla och fick då idén att dra iväg någonstans. Detta någonstans blev Malaga i södra Spanien och efter lite efterforskningar fick jag reda på att man kunde plugga spanska och få csn från Sverige under tiden. Sagt och gjort så anmälde jag mig till Malaca Instituto i Malaga för att plugga spanska (som jag verkligen kan rekommendera!) och bokade flygbiljetten. 
 
Det som är roligt med en sån här resa är att man genom att man pluggar hamnar i ett sammanhang där man lär känna människor från hela världen, människor som kanske har en helt annan stil, musiksmak och bakgrund än en själv och som man aldrig annars hade kommit i kontakt med. Nu i efterhand kan jag väl önska att jag hade lagt lite mer tid på att plugga och uppleva saker och lite mindre tid på att utforska nattlivet, men summan av det hela är att jag hade jäkligt kul och fick tillbringa nästan tre månader i värmen.
 
Och visst såg, gjorde och upplevde jag en del också. Här kommer lite bilder från mina månader där och lite tips för dig som vill åka dit.
 
Alcazaba är en fästning som började byggas på 700-talet där du bland annat hittar väldigt fina trädgårdar.
 
 
Det här var min andra lägenhet i Malaga som jag av ren tur fick bo i en månad. Jag hade bokat lägenhet via skolan de första 6 veckorna (tror jag det var), men de hade dubbelbokat på nåt sätt så jag fick bo 4 av de veckorna i den här fina lägenheten. Den var uppbyggd så att väggarna i vardagsrummet (bokhyllan till vänster i bilden är platsbyggd på den svängda väggen där), köket, sovrummet och badrummet var rundade, så himla coolt!
 
 
Så vackert!
 
 
Som sagt en hel del festande blev det, men vi spelade faktiskt rätt mycket biljard också. Och ja, jag hade rött hår på den tiden ;)
 
 
Gillar man konst eller snarare Picasso ska man absolut besöka Picassomuseet. För er som inte redan vet så föddes Picasso i Malaga.
 
 
Katedralen vid Plaza de Obispo är superhäftig. Den började byggas år 1530 men färdigställdes aldrig, det ena tornet på Katedralen byggdes aldrig upp och den är även känd under namnet La Manquita som betyder enarmad. 
 
Om man fortsätter en bit bort från centrum och förbi Pedragalejo så kommer man snart till El Palo, några kilometer därifrån hittar man det här berget, jag vet inte vad det heter egentligen men min lärare på skolan sa att de kallas för Las Titas de Malaga (och det kan man ju räkna ut varför).
 
Men jag tog i alla fall en dag och knallade upp dit, så här fin utsikt fick jag där.
 
 
och så fick jag sitta och njuta av solen och värmen en stund när jag väl kom upp, btw så här brun var jag efter dryga två månader i Malaga haha svårt att bli brun? vem jag? haha
 
 
Men det är inte bara sevärdheter och uteliv, det finns flera stränder längs med Malaga, min favorit är nog den vid Pedragalejo, där det även finns lite barer och restauranger (den sista månaden i Malaga bodde jag bara några minuter därifrån, så härligt!)
 
Det finns också gott om restauranger, jag måste tipsa om mina två favoriter, Taberna Mitjana som har supergoda tapas och Terra Sana där i stort sett allt är gott. I och med att Malaga är en stad med runt 600 000 invånare finns det också gott om Shopping, jag kan rekommendera både gatorna runt centrum (Calle Larios) och Gallerian vid tågstationen (där det även finns bowling).
 
Men sen tycker jag också att det är värt att åka en bit utanför Malaga och uppleva saker, de allra flesta ställena tar man sig till med buss eller tåg. Här kommer några tips:
 
El Chorro:
El Chorro är ett berg som ligger i närheten av Álora, norr om Malaga. På bilden ser ni bron Caminito del Rey, det går en led runt berget, men den stängdes ner för allmänheten år 2000 på grund av att den är i så dåligt skick. Det hindrar ju dock inte folk att gå den, men man måste repellera ner från berget för att komma till den.
 
 
Vi nöjde oss dock med att vandra/klättra upp på berget, första biten hade trappor, sen var det både stigar och lite klättrande för att komma upp.
 
 
Här är en film för er som vill se lite mer av leden: 
 
 
Cueva de Nerja 
Cueva de Nerja är en serie av stora grottor som sträcker sig ca 5 km, här hittar man bland annat världens största stalagmit.
 
 
El Torcal:
El Torcal är ett naturreservat som ligger utanför Antequera. Det är känt för sina ovanliga kalkstensformationer och det finns 3 olika leder i området, en på 1,5km, en på 2,5km och en på 4,5km. Det ligger dock ganska högt upp, vilket gör att det är lite kyligar där uppe plus att det blåste rätt bra, det tänkte ju inte jag på så när jag väl var på väg hem var jag überkall och frös som bara den.
 
 
man kan hitta diverse stenformationer, bland annat det här stenansiktet!
 
 
Sevilla:
Sevilla ligger ca 20mil från Malaga, det går bra tåg dit så det är inga problem att ta sig dit även om man inte vill köra. Vi var ett gäng som åkte dit bara över en natt. Tyvärr spöregnade det hela tiden så det blev inte så mycket sett, vi tog en taxi runt stan och kollade in lite grejer men mer än så blev det inte. Det finns dock mycket att se så jag skulle vilja åka dit igen.
 
 
Benalmádena:
Under tiden jag var i Malaga kom min mamma och syrran med barn ner och hälsade på i en vecka, de bodde i Benalmádena som ligger en liten bit utanför Malaga (det går pendeltåg dit). Där finns det allt möjligt att göra, kolla in Puerto Marina, Sea Life och parken La Paloma.
 
 
Mezquita de Cordoba:
I Cordoba hittar man Mezquita som är moské och katedral i ett och samma. Moskén började byggas år 784 och den har under åren byggts om ett antal gånger. År 1236 blev Cordoba åter kristet och man lät uppföra kapell inuti moskén, den har byggts om flera gånger efter det, varav sista gången i slutet av 1700-talet. Det är idag världens tredje största moské och Europas största.
 
 
Det här inlägget blev ju liite längre än vad jag hade tänkt, men jag hoppas att ni har orkat er igenom hela och fått lite inspiration till att resa kanske. 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Alltså herreguuuud det där berget, kollade lite på videon och jag får svindel av att bara se på det. SÅ läskigt! Jag gjorde för övrigt samma grej, var trött på vinter och kyla så jag drog till Egypten i fem månader när jag var 19 år :P

Svar: Ja det gäller nog att man vet vad man gör om man ska ut där, vi hade faktiskt tanken att vi skulle gå den, men det gick inte att ta sig dit utan klätterutrustning. Men det var otrolig utsikt uppifrån berget med så det blev bra ändå. Åh Egypten, häftigt! pluggade du nåt där, eller vad hade du för dig?
inspirami.blogg.se

#2 - - Alicia:

Ack, El Torcal är så oändligt vackert. Där blev jag jagad av kor en gång. Trodde på riktigt att jag skulle dö när de kom rasande nerför berget i en trång passage ungefär som när gnuerna dödar Mufasa. Men jag räddade mig upp på en sten!

Svar: haha nä fy vad hemskt! tur att det finns mycket stenar där då ;) Jag stötte bara på ett gäng bergsgetter, men de höll distansen så det var lugnt :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Mikaela:

Jag utbildade mig till divemaster, det är typ steget under dykinstruktör, man är dykguide och assistent till instruktörer! Så jag dök nästan varje dag i fem månader, det var fantastiskt :)

Svar: åh vad häftigt! jag har aldrig dykt ens en gång, men det är något jag definitivt vill göra :) jag kan tänka mig det, det måste varit helt underbart!
inspirami.blogg.se