RECEPT: Chiapudding med kokos och mango

Chiapudding har ju varit på tapeten ett tag och första gången jag testade det blev jag inte helt övertygad. Jag gjorde den på havremjölk, chiafrön och lite vaniljpulver, inte så avancerat direkt, men jag vet inte vad som fick mig tveksam om det var smaken eller om det var konsistensen, den är ju trots allt lite speciell. Men med tanke på alla fördelar med chiafrön och enkelheten i att göra chiapudding så gav jag det ett försök till och blev helt såld! Man håller sig mätt länge och får bra med energi, nu äter jag den gärna både till frukost och som mellanmål. Här nedan kommer mitt godaste recept hittils. Har ni något favoritchiarecept?
 
Chiapudding med kokos och mango

2 dl mandelmjölk
2-2,5 msk chiafrön
2 msk kokosflingor
1/4-1/2 tsk vaniljpulver
frusen eller färsk mango
 
Blanda samman mandelmjölk, chiafrön, kokosflingor och vaniljpulver i ett glas eller en skål.
Låt stå och svälla i kylen i minst 30min, gärna över natten.
Ta fram, rör om och toppa med mango (upptinad eller färsk i bitar).
 
 
För att rabbla lite mer positiva egenskaper hos Chiafröna så innehåller en msk chiafrön mer kalcium än en dl mjölk, de har en proteinhalt på runt 21% (det verkar dock variera lite beroende på märke) vilket är lika mycket som i nötkött, de innehåller också massor med Omega 3 och förutom allt det även järn, magnesium, zink mm För mig som är vegetarian och inte tycker så värst mycket om mjölk så är det helt enkelt ett väldigt bra livsmedel.