Monthly Makers December - DIY Etsa glas

Månadens tema var ju glas och jag visste ganska direkt vad jag ville göra. Jag hade sett nått någonstans där någon hade etsat ett eget mönster på ett glas med en glasetsningskräm. Det blev lite undersökning till jag hittade det jag behövde pch tog lite tid innan jag fick hem allt. Det var lite pilligt att skära ut allt, men superroligt och ett ändå ganska enkelt sätt att förändra glas. Det går även att använda krämen på stenar, marmor, spegelglas och keramik så här kan man verkligen komma på fler saker att förändra!
 
Gör så här:
1. Man börjar med att skära ut ett mönster i en självhäftande vinyl. Jag skrev ut en text från datorn som jag sedan tejpade fast på vinylen och skar ut (man kan också använda en silhouette cameo, som är en skär/ stans maskin som skär ut mönster och motiv i diverse olika material). Sedan sätter man fast vinylen på det man vill etsa, här en flaska. Det är bra att sätta några remsor runt om, för det är lätt att det kladdar och spills lite när man tar bort krämen och då blir det märken som inte går att få bort, det etsar sig in i materialet. 
 
2. Lägg på etsningskrämen, jag använde en som heter Etchall, och låt verka i ca 15 min. (eftersom krämen är frätande kan det vara bra att ha ett par plasthandskar som skydd)
 
3. Skrapa bort överflödig kräm och lägg tillbaka den i burken (den går att använda igen). Skölj sedan bort resten under rinnande vatten. Ta bort vinylen och torka av - klart! 
 
Jag etsade flaskor till tvättmedel och sköljmedel som jag ska ha i tvättstugan. Det som tog längst tid var att skära ut motivet, jag skar med en skalpell och det blir ju inte helt perfekt, men det beror nog på hur noga man är också.
 
Sedan gjorde jag faktiskt lite glas som Ola fick i julklapp, bland annat de här Liftarens guide till galaxen glasen. 
 
Och det här Esoteric Order of Dagon (Lovecraft) glaset. Det här var det absolut mest jobb med att skära ut, men det var också lite svårt att fästa vinylen bra, som ni ser har det blödit ut lite etsningskräm på ett par ställen där vinylen rest sig lite. Men jag tycker att de blev ganska ok och Ola tyckte att de var super så jag är ändå nöjd.
 
Gå in och länka till ditt bidrag hos Alicia som är årets sista Monthly Makers värd! 
 
Följ Monthly Makers på Facebook och Instagram se vad som är på gång!
 
Förutom jag själv är det de här 11 bloggarna som ligger bakom Monthly Makers:
SandraMikaelaJessicaJessEmelieElsaBeatriceBeataAnna MaríaAliciaAgnes
#1 - - Louise:

Åh en sån rolig idé, jag minns att jag har sett det här förut nånstans men så måste jag ha glömt det! Nu fick jag en massa idéer om saker som jag vill göra med den här tekniken! :D

Svar: Eller hur! Åh vad roligt, du får säga till om du skapar nåt med etsning!
inspirami.blogg.se

#2 - - Jessica:

Men vad snyggt!!! Så roligt att få göra sånthär själv!

Svar: Tack! Det var superroligt och resultatet blev bra även fast jag skar ut det för hand :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Pia:

Spännande och väldans fint! Man får ju lusta att testa själv!!

Svar: Kul att du tycker det :) klart du ska testa, just do it!
inspirami.blogg.se

#4 - - Pernilla:

Jag blev supersugen på att testa att etsa glas när jag letade inspiration till MM. Blev dock inte det den här gången, men garanterat nån annan gång! Var köpte du etsningskrämen? Har letat lite, men vet inte riktigt varifrån som är bäst så är du nöjd får du gärna tipsa :)

Svar: Jag köpte ett startkit från MDPsupplies, här är en direktlänk till sidan med etsningsgrejer: http://www.mdpsupplies.se/etching.asp. De ligger bra i pris och leveransen gick snabbt :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Mikaela:

Vad fint! Kul idé och så smart med vinylen! Jag har en liknande grej, frostat glas-lack typ, men det blir samma effekt ungefär. Men tyckte det var svårt att få det jämt och snyggt, så jättesmart att skära ut en stencil typ!

Svar: Åh kul! Visste inte att det fanns nåt annat :P det stod att det kunde bli ojämna om man inte drog krämen i ett drag över motivet, men jag testade att lägga på lite i taget och märkte ingen skillnad :)
inspirami.blogg.se

#6 - - Wilda:

smart grej! och så fint det blev!

Svar: Ja, och så enkelt med! Tack!
inspirami.blogg.se

#7 - - Sandra:

Oj, har visst missat det här inlägget men shit, vad snyggt det blev! Skulle aldrig orka skära ut alla bokstäverna sådär, vad grym du är :)

Svar: Tack! Haha det var inte såå jobbigt egentligen, mest pilligt och så kan man ju välja enkla motiv också ;)
inspirami.blogg.se

#8 - - Alicia:

Här är en som ligger back med kommentarerna! Men vilken bra och användbar tolkning av månadstemat! Min mamma etsade mycket när vi var små, och gav bort specialdesignade glas till skol- och fritidspedagoger, plus att jag själv har nåt gammalt "Alicia"-glas i skåpet och hon använder en del skålar hon etsat dinosaurier på. Jag blev väldigt sugen att prova det själv nu när tekniken återuppenbarade sig i mitt liv! Och tycker såklart du får extra bonuspoäng för insmygande av olika kulturreferenser :)

Svar: haha jag vet precis hur det är, jag är sjukt dålig på att kommentera :/ Men vad roligt att hon etsat så mycket, ska bli kul att se vad du hittar på!
inspirami.blogg.se