Monthly Makers textil: Uppgraderad tvättkorg

 
För ett tag sen letade jag febrilt efter en tvättkorg för hörn som inte var alltför stor. Till slut, efter letande både på internet och i fysiska butiker hittar jag den som är på bilden här nedanför på ÖoB här i stan.
 
 
Men den ser ju inte så speciellt rolig ut, eller hur? Dessutom var den vit och locket turkost (för det hade blivit någon miss i deras beställning/leverans). Så när månadens tema på Monthly Makers skulle vara textil så passade det ju perfekt att sy ett överdrag till den!
 
 
Jag tog helt enkelt måtten på sidorna och klippte till tre tygstycken (fram, sida och sida) och en botten.
På fram och sidostyckena la jag till ca 15 cm för att kunna låta tyget gå över kanten och bara ha ett hål för att stoppa ner tvätten i. Upptill runt hålet sydde jag en kanal och drog i gummiband. Eftersom tvättkorgen blir bredare upptill, så är längden på gummibandet (i utdraget tillstånd) helt enkelt omkretsen på det bredaste stället, det kan ju vara bra att kunna ta av och tvätta överdraget om man vill. 
 
 
Såhär ser den ut upptill.
 
Det kanske inte är det roligaste jag har hittat på till Monthly Makers, men det var något som jag behövde och som faktsikt gjorde en stor skillnad i badrummet , så jag är nöjd!
 
Har du också skapat nått på månadens tema, gå in hos Beatrice och länka till ditt bidrag under hennes inlägg!
 
Följ oss på Facebook och se vad som är på gång!
 
Förutom jag själv är det de här 11 bloggarna som ligger bakom Monthly Makers:
SandraMikaelaJessicaJessEmelieElsaBeatriceBeataAnna MaríaAliciaAgnes
 
 
 
 
#1 - - Alicia:

Hallå, superfiffigt ju! Vad kul att du såg potential i den dötrista grunden och gjorde något praktiskt, personligt och fint av den :) Konstruktionsidén att med gummibandet låta den sluta sig om sig själv är hur smart som helst!

Svar: ja den blev ju ganska mycket bättre iaf :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Verkligen jättesmart med gummibandet, det hade jag nog aldrig tänkt på och sen svurit över att tyget bara hade glidit av ;) Fint blev det också!

Svar: Ja ibland så kommer tankarna och idéerna rätt ;)
inspirami.blogg.se

#3 - - Tobbe :

Det blev snyggt som du gjorde till tvättkorgen. Tycker i och för sig att tvättkorgen har en snygg design men den svarta färgen är tråkig. Har sett likadana tvättkorgar i rosa och det är ju en mycket gladare färg. En sådan rosa tvättkorg kan definitivt stå för sig själv, utan överdrag.