Göra inbjudningskort

 
Nu är det lite mindre än en månad kvar till Wincents namngivningskalas och planering och bakning är i full gång. Man kan verkligen göra en namngivning/ett dop hur stort eller litet som helst. Jag har ju en tendens till att gilla att planera sånna grejer och går gärna all in. Men ibland tror jag nog att jag är fyra-fem personer (eller har det antalet händer), i den mening att jag tror jag ska hinna göra allt jag skriver ner, det svåra för mig är att se just det och att begränsa mig, be om hjälp och leja bort vissa saker (även om jag helst skulle vilja göra allt själv). Något jag dock tänkte beställa från början men som slutade med att jag gjorde det själv var inbjudningskorten. Ni vet när det är sådär att man får en bild eller en idé i huvudet men så finns det inte att få tag på, så var det med inbjudningskorten för mig. Jag fick en idé om vilka komponenter jag ville ha med, men så hittade jag ingen sida där jag kunde beställa dem som jag ville ha dem så då gjorde jag såhär:
 
 
Jag började med papprena som skulle bli själva kortet, det är ett ganska grovt papper för att få lite stadga. Jag köpte A4 papper som jag skar till A5 och sedan vek in mot mitten så att det blev sk altarkort (gatefold).
 
Vimplarna gjorde jag genom att klippa ut romber i lila papper (två nyanser) som jag sedan vek över en tråd och limmade ihop. Det tog nog längst tid på de här korten tror jag haha.
 
Jag ville ha lufballonger som detaljer, så jag ritade två olika för hand som jag sedan scannade in i datorn och la ett färgfilter över (för att få dem lila). Sedan skrev jag ihop min text och la in en bild och skrev ut på lite finare papper (det vita). De större luftballongerna skrev jag ut på lite grövre papper. 
 
 
Sedan var det bara att börja sätta ihop allt, jag började med att sätta fast vimplarna på det vita pappret med text, jag satte en limklick i mitten och sedan på de yttersta vimplarna. 
 
 
Efter det satte jag dit banden som jag bara har limmat fast i ändarna (som ligger under det vita pappret).
 
 
 
sedan var det dags att limma dit det vita pappret (såklart stod det även var någonstans det var, mitt telefonnummer och min mailadress).
 
 
och till sist limmade jag dit den större luftballongen. För att limma fast de olika delarna har jag använt stenlim, för att jag tycker att det fäster och håller bättre (forutom till det vita pappret där jag använde vanligt limstift).
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Åhhh så fina! Vilket jobb att göra alla dock, men sjukt fint med detaljerna med vimplar och ballonger!

Svar: Tack! det tog dock mindre tid än vad jag trodde att det skulle göra och så delade jag upp det så jag gjorde lite varje dag under några dagar :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Jess:

Fantastiskt fina! Ursöta med vimplar och luftballongerna ju :)

Svar: tack! :)
inspirami.blogg.se