BMX nostalgi

För er som inte vet så brukade jag cykla bmx (ramp och street), jag har fortfarande min cykel kvar här hemma i källaren, men jag insåg att jag inte längre kan kalla mig bmxare, jag har inte cyklat sedan jag flyttade tillbaka "hem" från Göteborg vilket var tre år sedan.
 
Jag brukade cykla rätt mycket, det är en väldigt mansdominerad sport och här i Sverige var jag i stort sett ensam tjej som cyklade seriöst. Jag reste runt en del, bland annat i England, Tyskland och Frankrike både för att träffa andra tjejer att cykla med och för att tävla. Jag drev en hemsida för tjejer som cyklade i Europa, var instruktör på ett tjejcamp i Schweiz, lärde känna massor med underbara människor från alla möjliga länder och hade väldigt roligt helt enkelt. Men de sista åren skadade jag mig en del, det gjorde att jag blev rädd när jag cyklade vilket gjorde att jag ibland skadade mig mer och så gjorde det att jag inte tyckte att det var lika roligt längre och sen flyttade jag hit, där närmaste bra parken att cykla i är 7 mil bort...
 
Det kommer perioder då jag saknar det sjukt mycket, som de senaste veckorna men någonstans inser jag nog att jag inte kommer cykla på allvar igen. Jag skulle egentligen vilja, men jag vet också att skaderisken är ganska hög, jag har skadat mig både här och där, spricka i revben, sy i hakan, stukningar, knäskador mm...och på något sätt blir det inte värt det, för jag vill gärna kunna ha en fungerade kropp även om 30 år.
Förutom skaderisken så vet jag också att jag för att fortsätta utvecklas och lära mig nya grejer måste lägga mycket tid på det, tid som jag idag inte känner att jag har (eller som andra saker prioriteras in på). När jag cyklade som mest (och lärde mig mest) var det nog i alla fall 4h om dagen, 5 dagar i veckan...som ni förstår är det rätt ohållbart just nu. Visst jag kanske skulle kunna cykla lite då och då bara för känslan och göra samma gamla trick...men lite av grejen jag gillade var att utvecklas vidare hela tiden. Jag tänker att det är dags att sälja cykeln...men jag kan inte riktigt med det...ännu.
 
Här kommer i alla fall lite bilder (och en gammal video) på mig när jag cyklar (och kvaliten är urusel tyvärr, men det är så det är) som ni ser så älskar jag att flyga i luften ;) 
 
 
Air
 
 
Nofoot
 
 
Wallride
 
 
X-up
 
 
Spine
 
 
Corner
 
 
X-up (igen)
 
 
Wallride (på den sista stora tävlingen jag var med på, BMX Masters i Köln 2008) 
 
 

 

#1 - - Mikaela:

Men shit vilken cool grej, hade ingen aning om att du sysslat med det! Jättehäftigt, jag skulle aldrig våga! Men jag är å ena sidan lite rädd för att gå nerför trappor ifall jag skulle trilla haha...

Svar: haha ja det är sjukt roligt! men man börjar smått och så blir det större ramper och svårare trick vartefter, men jag ska väl erkänna att första gången jag körde ner i en ramp trodde jag att jag skulle dö haha adrenalinet på topp! :P
inspirami.blogg.se