RECEPT: Sjukt god Citron- och kokossockerkaka

Jag hittade ett recept på en citron- och kokossockerkaka på Lindas bakskola häromdagen och blev så sjukt sugen på att göra den för den verkade så himla god. Tyvärr hade jag inte riktigt rätt ingredienser hemma (typ såna där ganska väsentliga som vetemjöl och socker) så jag fick improvisera lite. Men det blev i vilket fall som helst sjukt gott!
 
Jag använde bara citronsaft till glasyren vilket gjorde den väldigt syrlig, jag tyckte att det var gott men vill man ha lite sötare så skulle jag blanda florsockret med lika delar vatten och citronsaft.
 
 
Citron- och kokossockerkaka

1 msk saft och rivet skal från 1 citron
3 ägg
2 dl strösocker (jag tog 1 dl ljust muscovadosocker och 1 dl stevia strö)
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
100 g smör, smält
½ dl mjölk
¾ dl kokos
3 dl vetemjöl (jag tog 2 dl dinkelsikt och 1 dl kokosmjöl)

Glasyr
1 ½ dl florsocker
några teskedar citronsaft eller vatten

kokos (till garnering)

 

Sätt ugnen på 180 grader.

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, salt, smör och mjölk. Rör om ordentligt.

Riv citronskalet fint på ett rivjärn.Tillsätt citronsaft och skal, kokos och vetemjöl. Blanda snabbt ihop allt till en slät smet.

Häll smeten i en smord och bröad limpform. Grädda kakan längst ner i ugnen i  ca30 min. Känn efter med en provsticka om kakan är klar.

Låt kakan svalna i formen och stjälp sedan upp den på ett fat, blanda ihop glasyren och ringla den över kakan, avsluta med att strö lite kokos över kakan och låt glasyren stelna. 

 
#1 - - Beatrice:

Åh. Herre. Gud. Måste helt enkelt baka i veckan, för de här såg ju bara för gott ut!?!? Sparar asap.

Svar: Haha eller hur!? Testat det än?:)
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

mm både låter och ser hur gott som helst ut ju! älskar citron <33

Svar: Eller hur, citron är ju hur gitt som helst! Jag tänkte faktiskt på dig när jag bakade den här :D
inspirami.blogg.se

#3 - - Linda:

den såg god ut.

#4 - - Beatrice:

Nej, men jag ska till helgen tänkte jag! Vi har äntligen köpt hem citron, hehe. Enda saken i receptet jag inte alltid har hemma ungefär! Ska bli jättespännande! :)

Svar: Det låter som en plan! Hoppas att du gillar den! :)
inspirami.blogg.se