RECEPT: Glutenfri kladdkaka med fudgetäcke

Det här är verkligen ett supergott recept, smaken blir väldigt chokladig och om man som jag, har en tendens att tycka om choklad så är den perfekt. Jag använde glutenfritt mjöl men det går självklart att byta ut till vanligt mjöl om man vill ha det. Tidigare har jag bara hittat glutenfria mjölmixer med väldigt lång ingredienslista och många tillsatser, men den här från Kockens som jag använder i receptet verkar vara ganska ok. Ett tips om ingredienser när man bakar är att använda riktigt smör och bourbon vaniljpulver, det blir så mycket godare! 
Tiden kakan ska stå i ugnen blir lite olika beroende på hur fast man vill att kladdkakan ska vara i mitten, jag gillar när det är lite kladdigt, hur vill ni ha den?
 
 
 RECEPT:
 
Botten:
150g smör 
2 ägg
2,5dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1,5 dl Lailas glutenfria mjölmix
0,5dl kakao
1 tsk bakpulver 
 
Fudge:
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2msk sirap
100g hackad mörk choklad
75g smör
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
 
 
Botten:
Smält smöret och låt svalna lite. 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Häll i kaffet.
Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en bunke och blanda sedan ner i ägg/sockerblandningen.
Häll i smöret och blanda ihop. Häll i en smord form och grädda i 20-30min.
 
Fudge:
Blanda vispgrädde, socker, sirap och choklad i en kastrull, koka upp under omrörning och låt koka (under omrörning) till en blank, tjock smet. Blanda sedan i smöret. Häll fudgeblandningen över kladdkakan och dekorera med t.ex. choklad eller nötter. 
 
Om du vill att fudgen ska stelna fortare så kan du ställa kakan i frysen en stund. Servera med glass eller grädde eller bara som den är.