DIY: Kusudama flower och cirkustält

Första gången jag såg vikta kusudama blommor tyckte jag dom var så himla fina, sen tog det jättelång tid innan jag tog mig för att testa och det var lättare än jag trodde. Jag hittade galma nothäften på loppis som jag har använt mig av.Ett tips, stället för att limma som många verkar göra, så använder jag dubbelhäftande tejp, fäster lika bra men är inte lika kladdigt.
 
 
Kusudamablomma:
1. Klipp ut eller skär till en kvadrat av papper.
2 och 3. Vik på mitten, tänk på att vara noga med att spetsarna möter varandra exakt, klipp till lite om det behövs.
4. Vik in den högra spetsen mot toppspetsen.
5. och när du gjort likadant på den andra sidan, bör det se ut ungefär såhär.
6. Nu ska du vika upp den lite igen, så att den kanten som var mot toppspetsen går parallellt med den kanten du vek i bild 4 och 5.
7. såhär ser det ut lite ovanifrån.
8. och såhär när du har vikt på båda sidorna.
9. nu viker du ner spetsen så att du får en rak linje på båda sidorna.
10. vik in så att den nedvikta delen (bild 9) hamnar inåt när du vikt ihop den. 
11. Limma eller tejpa med dubbelhäftande tejp på kanten och vik den.
12. Så ser det ut såhär. 
 
Gör 5st och limma/tejpa ihop alla med varandra så blir det så här fint!:
 
 
 
Cirkustält:
1.  Börja med att göra ett sträck tvärs över kanten på alla boksidor där du vill att vikningen ska börja, jag gjorde markeringen ungefär 2/3 ner på boken.
2. Sedan är det bara att vika som på bilden, man kan klippa av den lilla snutten som blir dubbelvikt mot mitten om man vill. men jag gjorde inte det.
3. När du har vikt alla sidor, klipper du pärmen i samma vinkel som boksidorna.
4. Om du vill ha ett helrunt tält limmar du ihop pärmarna rygg mot rygg, min bok var för tunn för det, men jag tycker det funkar såhär med.
5. Dekorera! Jag tog grillpinnar, lite snöre och papper som jag gjorde vimplar och flaggor av. Vimplarna ritade jag som en romb som jag vek på mitten, satte den på snöret och tejpade ihop den med dubbelhäftande tejp så den blev kvar där jag ville ha den på snöret.