Lördagsgodis - lite hälsosammare

 
Igår blev det lite bakning, eller ja ihopkladdning av ingredienser i alla fall. Jag kan tycka att det är bra att ha lite alternativ till allt vanligt godis med socker och färgämnen och diverse annat, speciellt såhär runt jul när det brukar bli en del sånt. Det känns ju lite hälsosammare med godis proppfyllda med vitaminer och näringsämnen istället (även om det kalorimässigt säkerligen inte skiljer så mycket). Så jag blev superglad när jag häromdagen hittade det här receptet på RAW kokos och citronbollar som jag tyckte lät så himla goda (de i mitten), sen hittade jag ett på pepparkakspraliner (längst ner) här och eftersom jag älskar pepparkakor var jag ju tvungen att testa.
Och sen blev det lite eget experimenterande av ett recept med lakrits i. Här kommer recepten.
 
Raw Kokos- och citronbollar
6 torkade fikon
1/4 tsk havs/bergssalt
1/3 tsk vaniljpulver
1 tsk kanel
1 dl kokosflingor
1 dl mandelmjöl  a
rivet skal från 1 ekologisk citron
1tsk juice av citronen 
 
Skär av de håra ändarna på fikonen och mixa dom till en slät puré, ha i lite vatten om det är för torrt. 
Blanda i salt, vaniljpulver, kanel och citronskal + juice, mixa lite till.
Ha i kokoslingor och mandelmjöl, blanda ihop och rulla till bollar som du rullar i kokos eller sesamfrön.
 
 
Raw pepparkakspraliner
2dl cashewnötter
1 dl kokosflingor
1/2 msk pepparkakskrydda
1/2 msk kanel
1/2 msk kokosolja
6 färska eller blötlagda dadlar
 
kokos att rulla bollarna i eller choklad att doppa dom i.
 
Mixa alla ingredienser med mixern, ha lite vatten om det är för torrt och trögt. Rulla i kokos eller ställ in i frysen en stund medan du smälter chokladen. Doppa sedan bollarna i chokladen.
 
 
 Lakritsbollar
1dl mandel
1/2 dl kokosflingor
1/2 dl havregryn
10 dadlar
2 msk chiafrön
2 msk lakritspulver
1 tsk vaniljpulver
2 1/2 msk raw kakao
2 msk kokosolja
1 msk agavesirap
 
Mixa mandeln till småbitar, blanda sedan ner resten av ingredienserna och mixa. Jag plattade ut blandningen mellan två bitar ugnspapper och skar dom i avlånga bitar, varav några jag doppade i choklad och några jag
ringlade lite över bara, jag tyckte nog att de med mindre choklad var godare faktiskt. Man kan också göra bollar och rulla dom i tex lakritspulver eller kokos.
#1 - - Sandra Lundin:

Låter fantastiskt gott!
Är lite dålig på att kommentera men läser alla dina inlägg och tycker du är grymt duktig :)

Så synd att du inte kan följa med på fotoresan, hade helst velat ha med dig såklart!

Svar: Men det gör väl inget, jag är likadan själv hahaTack! det betyder jättemycket att du tycker det :)
eller hur! du får ordna med en till året efter sen ;)
inspirami.blogg.se

#2 - - Sandra Lundin:

Eller så åker vi och vandrar någonstans och så får vi turas om att bära lillskrutten på ryggen ;)

Svar: åh det är ju också en idé! hade varit jätteroligt! :)
inspirami.blogg.se