Balkonginspo

idag är det vårdagjämning vilket egentligen betyder att solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg norrut och att dagen och natten kring denna exakta tidpunkt är ungefär lika långa. Även om det inte är så vårigt just där jag bor idag tänkte jag lite på det här med balkonger och mindre uteplatser.
 
Ibland önskar jag att jag hade en balkong/liten uteplats, inte för att jag egentligen behöver någon eftersom jag bor i hus och har en hel trädgård. Men ibland kan det kännas som att om jag vill göra om nått ute, så är det ett jätteprojekt som kräver väldigt mycket planering och pengar, medan en baklong/liten utepplats ofta är en väldigt begränsad yta som man kan förändra väldigt lätt, göra den mysig och skapa som sin egna lilla oas och det behöver inte heller kosta hur mycket som helst. Så jag tänkte ge lite balkonginspiration idag helt enkelt.
 
 
Till att börja med golvet, golvet gör otroligt mycket för hur hela intrycket av platsen upplevs. Och vill/kan man inte skruva upp trall så finns det ju färdiga klicktrall att köpa, jag gillar dessa i akaciaträ som är väldigt varma i färgen. 
 
 
Sen behöver man ju nån form av sittplats, har man väldigt litet så kanske ett litet bord och ett par stolar är det man får plats med och då är frågan bara vad man vill ha för material och hur bekvämt man vill sitta. Det svarta setet från Jysk, i stål från Balkongshoppen, i trä från Ikea och turkost från Rusta
 
 
Har man lite extra plats kanske man vill ha någon liten soffa eller fotölj också, på bilderna ser ni soffa och fotölj från Ikea, rottingsoffa från Jysk och hängstol från K-rauta.
 
 
en hylla att ha växter och lyktor på är inte fel, (från vänster till höger) växthylla från ICA hemma, steghylla från Jysk och hörnpedistal från Ikea.
 
 
Belysning och ljuskällor gör att det blir mysigt framåt kvällen, här är lite förslag på solcellsbelysning man kan ha för stämningens skull. Rislampa från Rusta, rislampsslinga från Fyndiq, Moo från Balkongshoppen och Globe från Lampan.
 
 
 
 
Jag är ju sjukt svag för lyktor av olika slag, så jag måste bara visa den här som jag hittade på jysk när jag var där sist och jag tycker den är sjukt snygg. Jag har sett att den finns i andra färger på bland annat Blomsterlandet, men jag gillar den grå. Jag måste nog nästan köpa den här i alla fall. Lite fler tips på lyktor hitta ni i blogginlägget Vintermys, fast ni får väl se det som vår och sommarmys nu istället ;)
 
#1 - - Sandra Lundin:

Så mysigt att man kan börja planera för utesäsongen nu (säger jag medan det virvlar snö utanför mitt fönster), äntligen liksom! Har verkligen tänkt satsa på lite mysbelysning på vår altan i år men tycker att det är så svårt. Fast den där rislampsslingan känns som att den håller för det mesta. Ska spana in den!

Svar: eller hur! Jag har insett att jag måste fundera ut hur jag vill ha det i trädgården och sedan dela upp det i rum och fixa i ordning ett rum i taget eller något sådant. Men jag försöker också hitta bra mysbelysning :)
inspirami.blogg.se