DIY: Läppbalsam

Ibland får jag för mig att det är svårt att göra vissa grejer, så drar jag mig för att göra dem, men det brukar sluta med att jag ändå testar (sen att det tar ett par månader innan jag kommer till skott är en annan sak) och oftast (dock inte alltid) är det så mycket lättare än vad jag trodde. Hemmagjord hudvård är en sån grej, för ett tag sen gjorde jag tvål hemma, vilket jag trodde skulle vara rätt krångligt, men visade sig vara både roligt och lätt bra man är lite försiktig, är du nyfiken på hur jag gjorde så hittar du det här.
 
Under ett tag nu har jag funderat på att göra egen hudcréme och läppbalsam, det har varit samma tankegångar där, men så bestämde jag mig för att börja med läppbalsam som verkade lättare att göra och helt seriöst så var det superenkelt och tog runt 5-10min. Resultatet blev över förväntan och mina läppar som alltid blir jättetorra och nariga den här perioden var efter ett dygn supermjuka och inte alls torra. Jag rekommenderar den verkligen!. Receptet och infon har jag hittat här. Jag har bara använt ekologiska ingredienser för jag tycker att det känns bäst, men det gör man ju som man vill med.
 
 
 
Vårdande läppbalsam
10 g Bivax
5 g Kokosolja
2 msk Mandelolja
1 nypa Vaniljpulver
 
Smält alla ingredienserna i ett vattenbad till bivaxet har smält och rör om under tiden.
Låt vaniljen sjunka till botten
Häll upp i burkar eller hylsor 
Låt svalna och sätt sedan på locket.
 
Det räcker till två stycken 15ml burkar ungefär. Om man vill ha mer färg och doft kan man ha i lite färgpulver (mica) och några droppar av en eterisk olja.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Kan man köpa bivax i vanliga mataffärer eller var får man tag på det? Jag tycker det verkar så spännande det här med att göra egna hudvårdsgrejer! Jag har bara testat att göra egen peeling av olivolja och socker + doftolja om man vill, och jag har aldrig varit så len i mitt liv!

Svar: Jag vet inte, kanske att det finns i vissa butiker, jag har beställt på internet, bland annat hemgjord.se och tvålköket.se har, om det inte finns någon lokal biodlare i närheten :) Ja eller hur, mitt nästa projekt är som sagt en hudcréme, får väl se hur det går ;) den scrubben har jag också gjort, med lite citrongräs eterisk olja i, superhärlig!
inspirami.blogg.se