DIY: Amningskudde

Jag har hört att det här med amningskudde ska vara en bra grej att ha för att underlätta för armar, rygg och nacke och för att bebisen ska hamna i en bra position under amningen. Men från vad jag har läst så är det inte alla som tycker det är bra och trivs med det, så samtidigt som man gärna vill pröva så kanske man inte vill lägga flera hundra på att köpa en. Min kompromiss blev helt enkelt att sy en egen av material jag redan hade hemma, eller ja nästan i alla fall, jag ville även sy ett överdrag och fick köpa en dragkedja. 
 
Men det är ju också ganska svårt att veta vilken modell man ska välja tycker jag, det finns ju ett antal. Jag fastnade för Doomookudden, som är likformig på båda sidorna, jag tänker att det är bra om man sitter och ammar och vill byta sida så slipper man ta upp och vända på kudden (som med dom som är smalare på ena sidan) och så vill jag inte att den ska vara för stor och klumpig. Så när jag surfade runt lite hittade jag ett gratismönsterMade by marzipan som jag nu har använt. De hade även ett mönster för överdrag, men det passade inte alls bra så jag rekommenderar att man använder mönstret till själva kudden och lägger till lite runt om hela istället.
 
För att sy själva kudden gör du såhär:
Skriv ut mönstret, klipp ut och tejpa ihop delarna som på bilden ovan.
Ta tyget du har (jag använde lakansväv) och vik det dubbelt, lägg kanten där det står "place on fold" på kanten som är vikt och nåla fast mönstret. 
Klipp längs med mönstret (sömnsmånen är inräknad).
Och nu gör du likadant på en bit tyg till, så att du har två likadana bitar.
 
 
Lägg ihop de båda bitarna, nåla och sy ihop, men glöm inte lämna ett hål i överkant för att kunna få i stoppningen sedan. Jag lämnade öppet mellan de två vertikala nålarna (ca 13 cm) på "långsidan" på kudden.
 
När du har sytt runt hela klipp upp jack i böjarna, klipp nära tråden men se till att inte klippa av tråden bara ;)
 
Vänd på tyget så att kanten kommer inåt.
 
 
Nu är det dags att stoppa kudden, jag använde mig av små frigolitkulor som jag hade hemma för att få en kudde som är lite formbar, men det går lika bra att använda t.ex. stoppning från ett par gamla kuddar. 
 
Det är lite svårt att veta hur hårt man ska stoppa kudden, jag gjorde så att jag nålade ihop emellanåt och testade att sätta den som den ska vara sen för att känna hur den kändes, men jag hade fått tipset att inte stoppa den för hårt. 
 
När stoppningen känns lagom syr du ihop hålet, på maskin eller för hand. Nu är själva innerkudden klar och ser ut ungefär som på bilden ovan. Man kan säkert klara sig utan överdrag om man vill, men jag tycker att det känns skönt att kunna ta av och tvätta det då och då, det känns som att det kommer att behövas. 
 
 
För att göra överdraget, använd samma mönster men lägg till mellan 0,6-1 cm runt hela mönstret och gå tillväga på samma sätt som för själva kudden, förutom att du syr i en 45cm lång dragkedja i överkant (på Made by marzipan finns en instruktionsvideo om man känner sig osäker på hur man gör, dock på engelska) . Jag använde samma tyg som till babynestet jag sydde då jag hade lite tyg över från det så nu matchar de fint :)
 
Jag får väl se hur den fungerar, men den ser bra ut och känns bra. Jag får återkomma med en utvärdering om ett par månader helt enkelt.
 
 
 
 
#1 - - Malin:

Var hittar jag mönstret?

Svar: Hej!Den ska finnas länkad till i texten, men du hittar det på länken nedan som nedladdningsbar pdf, lycka till :) http://www.madebymarzipan.com/wp-content/uploads/2012/12/Poppy-Pillow-Form.pdf
inspirami.blogg.se

#2 - - Kristina:

Hej!
Hur har det gått? Har du använt kudden något?
/Kristina

Svar: Hej! Ja just det, jag skulle ju berätta om hur det gick! Jag har använt den jättemycket! Den var supersmidig att använda och jag tycker att det var en bra form, jag använde den under hela tiden jag ammade i stort sett, så det var helt klart värt att göra den :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Kantare:

Hej!
Har du någon uppfattning om hur många liter fyllning som behövs?

Svar: Hej! det mätte jag aldrig när jag gjorde den och det beror ju lite på hur hårt man vill fylla den också. Jag minns i alla fall att det gick åt mindre än vad jag trodde. Men skulle jag gissa så runt 12 liter kanske, jag är dock väldigt osäker, men jag skulle tro att det är där någonstans. Säg gärna till hur mycket det går åt om du gör en :)
inspirami.blogg.se