DIY enkla bokmärken

Jag läser ofta flera böcker samtidigt och brukar bara använda en papperslapp som bokmärke, men så tänkte jag att det dels vore kul att ha nåt lite roligare och dels att det vore bra med nåt som inte åker ur om man t.ex råkar somna med boken i handen (det har hänt några gånger). Så jag gjorde enkla bokmärken i lite tjockare papper och limmade fast magneter på. Det finns väldigt smarta magnetremsor man kan använda och jag trodde att jag hade sådana hemma, men jag hittade dem inte så jag tog ett par andra väldigt små och platta magneter istället.
 
Man kan ju använda papper med mönster på om man vill men jag valde att rita lite på dem istället. Det var sjukt länge sedan jag ritade nåt överhuvud taget känns det som, men det var riktigt roligt och jag fastnade lite. 
 
Det du behöver är: tjockare papper, magneter, stenlim (för att limma fast magneterna), linjal och skärverktyg (eller sax).
 
 
Börja med att mäta ut hur stort bokmärke du vill ha, mina är 5x9cm, eftersom de är vikta en gång så är remsan jag skär ut 5x18cm.
 
 
Rita sedan dit ditt motiv och limma till sist fast magneterna. Låt allt torka ordentligt så är de färdiga att användas.
 
 
Ormbunken ritade jag med en silverpenna och fjädern med svarta tuschpennor med olika storlekar på spetsen.
 
#1 - - Emma -Merakibeauty.se:

så fint :)

Svar: tack! :)
inspirami.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Vad smart med magneterna, tycker alltid att bokmärkena ändå glider omkring men inte nu :) Riktigt fina blev de också, blir nästan lite sugen på zentangle igen efter att ha kollat på fjädern...

Svar: Eller hur! Det är verkligen superbra, jag vet att jag köpte ett sånt bokmärke för många år sedan, men det har försvunnit i alla flyttar tror jag.. Tack! alltså jag har inte ritat zentangle alls innan, det blev så hypat och då struntade jag i det haha men jag tycker att det är superfint och så var det ju verkligen jätteroligt, jag fick lite blodad tand nu :)
inspirami.blogg.se

#3 - - Matilda Berlin:

Men WOW vad snygga! och så smart med magneterna! Jag minns dom första modellerna som kom ut med magnet, men dom va ju jätteful så det var inget jag fastnade för. Men så här är det definitivt något jag vill ha och ska göra :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker om dem! Man kan ju variera dem i all oändlighet med, använda ett foto, skriva ut en egen bild eller vad som, det är bara fantasin som sätter gränserna :)
inspirami.blogg.se

#4 - - Form&Känsla:

Vad vackert du tecknat fjädern med olika mönster/linda

Svar: Tack! vad glad jag blir! :)
inspirami.blogg.se

#5 - - Wilda:

UNDERBART! Otroligt vackert tecknat och jag älskar enkla DIY:s!

Svar: Tack Wilda! visst är det kul med enkla diy:s som man bara kan slänga ihop snabbt om man känner för det?!
inspirami.blogg.se

#6 - - Ruth | HungryHeart.se:

Sjukt snygga!!

Svar: Tack! <3
inspirami.blogg.se