Supergoda nyttiga hallon- och lakritsbakelser

Wincent fyller ett år på onsdag och igår samlades (de flesta i) familjen och firade hemma hos mina föräldrar. Jag ville göra ett kalas utan vitt socker och hittade bland annat det här receptet på en hallonmoussetårta hos Scandinavian Wellness. Jag bestämde mig för att testa att göra små bakelser av den istället och de blev helt galet goda!
 
Hallon- och Lakritsbakelse
ca 20 st
 

Botten

2 dl mandlar

2 krm salt

1 dl kokosmjöl (eller mandelmjöl)

100 gram mörk choklad (minst 70 % av fin kvalitet)

50 gram kokosolja (eller smör ifall du äter mjölkprodukter)

1 msk lakritspulver

2 st dadlar

 

Mousse

2 dl hallon

2 förpackningar kylskåpskall kokosgrädde
(Jag använde garants lila förpackning från Willys, men det fungerar även med kokosmjölk om du bara använder det feta).

3 msk smält kokosolja

4 st dadlar

1/2 tsk vaniljpulver

 

Gör så här:

Botten:

Lägg dadlarna i lite vatten.  Smält oljan/smöret ihop med chokladen i micron eller över vattenbad. Lägg mandlar, salt, kokosmjöl, lakritspulver, dadlar och choklad/smörblandningen i en matberedare och mixa ihop allt (eller kör med stavmixern). Lägg ut aluminiumformar på en plåt och lägg ca 1 msk av nötblandningen i varje, tryck ut den som en botten. Grädda mitt i ugnen 180 grader i ca 4-5 min. Låt svalna. 

 

Mousse:

Koka upp hallonen, mosa dem och låt dem svalna helt. Lägg dadlarna i lite vatten. Smält kokosoljan några sekunder i micron eller på spisen. Vispa kokosgrädden fluffigt. Mosa dadlarna och blanda ihop med hallonen, ha i vaniljpulvret och rör runt. Vänd sedan ner hallonblandningen och kokosoljan i . Rör försiktigt ihokokosgrädden. Skeda upp blandningen på de avsvalnade bottnarna. Förvara på kallaste delen i kylskåpet i minst 3 timmar. Eller ställ in dem i frysen och ta fram någon timma innan servering. 

 

 
 
Jag gjorde även ett par sorters kakor utan vitt socker, men helt ärligt så blev jag inte helt nöjd med dem. 
Receptet på dessa hittade jag hos My Kitchen Stories, det är nyttiga chocholate chip cookies gjorda på kikärtor.
 
och sedan experimenterade jag fram ett recept på nyttiga havrekakor, de blev anska ok, men de blev lite torra, jag ska försöka utveckla receptet lite mer så kanske jag kan med att dela med mig av det sen ;)
 
Jag gjorde även en citron och blåbärstårta utan vitt socker, det receptet bjuder jag på en annan dag.
 
 
 
 
#1 - - Wilda:

Så roligt att du experimenterar och testar själv. Inspirerande! Låter som supergoda bakelser.

Svar: Det är superkul, även om jag föredrar när det blir supergott också haha men hallon lakritsbakelserna är verkligen supergoda :)
inspirami.blogg.se